Nieuwe EU btw-wetgeving voor de e-commerce sector

 

EU btw-wetgeving

Binnenkort gaat de nieuwe Europese btw-wetgeving van kracht inzake e-commerce, en die zal grote gevolgen hebben voor bedrijven die actief zijn in de e-commerce sector. Wat zal er veranderen? Wat zijn de gevolgen voor online ondernemers? Hoe moet u zich voorbereiden op deze nieuwe richtlijnen?

 

Vanaf 1 juli 2021 moeten Europese webwinkels de btw in rekening brengen van het land waar hun particuliere klanten gevestigd zijn. Daarnaast moet er aangifte worden gedaan in de afzonderlijke lidstaten of kan er gebruik worden gemaakt van de zogenaamde Unieregeling. Een belangrijk detail: deze nieuwe regels gelden voor webshops met een omzet van € 10.000 of meer. Is dit op uw onderneming van toepassing? Lees dan snel verder wat de nieuwe regels voor u betekenen.

 

Nieuwe regels btw-wetgeving

 

Omzetdrempel van € 10.000

Bent u online ondernemer en levert u producten vanuit België/Nederland aan klanten uit een andere Europese lidstaat (of zakelijke klanten zonder btw-nummer), dan doet u wat de overheid formeel “afstandsverkopen” noemt. De meest voorkomende vorm van afstandsverkopen verloopt via webshops. Hier is de eerder genoemde € 10.000 omzet van belang: is minder dan € 10.000 van uw omzet afkomstig uit andere EU-landen? Dan mag u deze klanten het Belgische/Nederlandse btw-tarief in rekening brengen en gebruikmaken van de OSS (One Stop Shop) Unieregeling. Heeft u meer dan € 10.000 omzet met afnemers uit andere lidstaten? Dan moet u hun lokale btw-tarief in rekening brengen. Daar blijft het niet bij: u moet ook de geldende prijzen in uw webshop kunnen tonen. Bezoekers uit andere lidstaten moeten dus hun juiste (totaal)prijs kunnen zien wanneer ze goederen bij u bestellen.

 

Btw-vrijstelling goedkope pakjes vervalt

Ook de btw-vrijstelling voor pakjes van buiten de Europese Unie met een waarde van minder dan 22 euro wordt gewijzigd. Deze vrijstelling komt volledig te vervallen. Iets kleins bestellen uit bijvoorbeeld China via AliExpress kan ineens een stuk duurder worden. Deze wijziging kan grote gevolgen hebben voor online retailers en webshops die zich specifiek richten op producten in deze prijsklasse.

 

Aanpassingen ERP systeem & webshop

Wacht niet te lang met het doorvoeren van aanpassingen die nodig zijn binnen uw Dynamics NAV/Business Central omgeving én webshop. Zo komt u deze zomer niet voor onaangename verrassingen te staan en biedt u uw klanten de juiste diensten aan bij het ingaan van de nieuwe regels. Wilt u de nodige aanpassingen voor uw ERP systeem en webshop met TCOG doornemen? Aarzel dan niet om contact op te nemen via sales@tcog.nl.

 

Via de Belastingdienst kunt u meer informatie terugvinden over de nieuwe Europese regels voor btw, webshops en e-commerce. Bekijk ook het overzicht van de Europese Commissie.