8 goede voornemens om uw retail organisatie een kickstart te geven

Voornemens 2024

Terwijl we aan een nieuw jaar beginnen, is het tijd om de cyclus van vergeten voornemens te doorbreken en daadwerkelijk een verschil te maken in uw bedrijf. Neem even de tijd om na te denken over uw doelen en een routekaart naar succes te creëren.

 

Om u onderweg te helpen, volgen hier acht voornemens die van 2024 uw meest succesvolle jaar ooit zullen maken. Bent u klaar om deze kans te omarmen en grootse dingen te bereiken?

 

1. Krijg controle over uw hele bedrijf

Steekt u uren per maand in het proberen te begrijpen van uw cijfers? Kan uw personeel niet zien welke producten beschikbaar zijn in uw andere winkellocaties? Hebben uw managers geen idee wat er in hun winkel gebeurt als ze toevallig onderweg zijn? Als u “ja” hebt geantwoord op deze vragen, gebruikt u waarschijnlijk nog steeds afzonderlijke softwareoplossingen om de verschillende delen van uw bedrijf te beheren – front office, back office, e-commerce, voorraad, enzovoort. Bovendien is de kans groot dat uw klantenservice lijdt onder deze kloof. Dit is hét moment voor verandering. Geef uzelf een welverdiend nieuwjaarscadeau en implementeer een geïntegreerde retailsoftwareoplossing die uw hele bedrijf bestrijkt, van voor naar achter. U bespaart tijd, een hoop papierwerk en bespaart uw klanten trage, ineffectieve service.

 

2. Versnel de wachtrijen bij de kassa

Dit is eenvoudig! Snellere service bij de kassa betekent meer verkoop, tevreden klanten en meer tijd voor uw personeel om aan service te besteden. We hebben al verschillende manieren besproken om wachtrijen bij de kassa’s te verminderen. Om de juiste oplossing voor uw bedrijf te vinden, begint u met het analyseren van de situatie in uw winkels. Vormen er zich lange wachtrijen op piekmomenten omdat er te weinig kassamedewerkers beschikbaar zijn? Heeft uw kassasysteem de neiging om vast te lopen of uit te vallen, waardoor de service vertraagt? Identificeer de reden en zoek een oplossing. Uw klanten zullen u dankbaar zijn.

 

3. Stimuleer en beloon loyaliteit

Het kost tussen de 5 en 25 keer meer om een nieuwe klant te verwerven dan te verkopen aan een bestaande. Investeren in het stimuleren van herhaalbezoeken loont! En de meest populaire manier om loyaliteit aan te moedigen is via een beloningsprogramma. Als het goed wordt uitgevoerd, kan een loyaliteitsprogramma u tweeledige voordelen opleveren: meer terugkerende klanten, en een beter begrip van uw klantenbestand. Loyaliteitsprogramma’s verzamelen een schat aan gegevens – de leeftijd, het geslacht, de productvoorkeuren, de favoriete winkeltijden van uw klanten … – die u moet verzamelen en gebruiken om gerichte promoties en communicatie te creëren. Wees echter voorzichtig bij het ontwerpen van uw programma: niet alle loyaliteitsprogramma’s zijn even effectief.

 

4. Speel het spel van sociale media

Sociale media zijn hier om te blijven. Als u nog niet actief bent op de platforms waar uw klanten zich bevinden, is dit hét moment om hiermee te starten. Voordat u begint, onthoud deze 5 belangrijke regels van sociale media:

 

  • Wees eerlijk, vriendelijk en benaderbaar. Sociale media zijn niet de plek waar u afstandelijk of zakelijk moet klinken.
  • Wees consistent. Als u een pagina start op een sociaal mediaplatform, kunt u niet zomaar posten wanneer u daar zin in heeft. Ontwikkel een strategie, publiceer inhoud die relevant is voor uw doelgroep en imago, en post regelmatig.
  • Maak het leuk! Organiseer spellen, wedstrijden, loterijen. Mensen kijken naar uw pagina in hun vrije tijd, om te ontspannen – maak het de moeite waard voor hen.
  • Houd de communicatiekanalen open. Veel consumenten uiten hun opmerkingen en klachten op sociale media, en ze negeren is geen slimme strategie. Sterker nog, volgens een recente enquête van Sprout Social zegt 50 procent van de consumenten dat ze merken boycotten die hun klachten op sociale media negeren. Reageer altijd op opmerkingen en vragen van fans!
  • Onderscheid uzelf van de rest.

Als u van plan bent om met Instagram te beginnen, hebben we wat tips voor u.

 

5. Focus op duurzaamheid en milieu

Consumenten geven steeds meer prioriteit aan duurzaamheid en milieuvriendelijke praktijken bij het nemen van koopbeslissingen. Onderzoek van Nielsen geeft aan dat 73% van de wereldwijde consumenten zegt dat ze hun consumptiegewoonten zouden veranderen om hun milieu-impact te verminderen. Overweeg het implementeren van milieuvriendelijke initiatieven zoals het verminderen van verpakkingsafval, ethisch sourcen van producten en het promoten van duurzame praktijken. Communiceer uw toewijding aan duurzaamheid transparant om in resonantie te komen met milieubewuste consumenten en zo een groeiend segment van de markt aan te trekken dat waarde hecht aan milieuvriendelijke bedrijven.

 

6. Investeer in uw personeel

Uw personeel is crucialer dan ooit voor het succes van uw winkels. Vandaag de dag kunnen klanten online alle producten vinden die ze willen tegen lage prijzen. Wanneer mensen fysieke winkels bezoeken, doen ze dat voor de ervaring. Dit betekent dat winkelpersoneel – deskundige, vriendelijke, behulpzame medewerkers – belangrijker is dan ooit. Volgens respondenten van PwC’s Total Retail Survey zou het hebben van deskundige verkoopmedewerkers de belangrijkste focus moeten zijn voor retailers die de in-store ervaring willen verbeteren! Om verkoopstalent op te bouwen start u best door hier de focus op te leggen:

 

  • Betrek het personeel bij het werk.
  • Geef werknemers uitgebreide training gedurende hun carrière.
  • Rust het personeel uit met in-store technologie die hen helpt klanten de snelle, soepele en opwindende ervaringen te bieden die ze verwachten.

7. Vraag naar beoordelingen

Mensen vinden het leuk om hun mening te geven, en ze hechten ook waarde aan de meningen van anderen over bedrijven en producten. Volgens BrightLocal leest 97 procent van de consumenten online beoordelingen voor lokale bedrijven, en 85 procent van de mensen vertrouwt online beoordelingen net zoveel als persoonlijke aanbevelingen! Online beoordelingen kunnen u misschien afschrikken, bezorgd maken of irriteren; maar geloof ons, ze verdwijnen niet in het nieuwe jaar. U kunt ze dus maar beter omarmen! Hier volgen drie belangrijke regels om te volgen als het gaat om beoordelingen:

 

  • Moedig ze aan. Creëer een dialoog met loyale klanten en online gemeenschappen van mensen die van uw product houden, en vraag fans om een beoordeling achter te laten.
  • Highlight ze. Aarzel niet om beoordelingen te promoten die u er goed uit laten zien.
  • Het is belangrijk om klanten te bedanken die de moeite hebben genomen om een beoordeling achter te laten. Wat nog belangrijker is, is dat u nooit negatieve opmerkingen negeert. Reageer beleefd op ontevreden klanten en zorg ervoor dat ze zich gehoord voelen. Alleen al door te reageren op een klant kunt u mogelijk een klant behouden: in een studie van Maritz en Evolve 24,  beschouwde 83 procent van de mensen die een antwoord op een klacht hadden ontvangen zichzelf als tevreden, zelfs wanneer hun problem niet was opgelost!

8. Implementeer op AI-gebaseerde klantenservice

Het verbeteren van klantenservice met op AI-gebaseerde chatbots kan communicatie en ondersteuning voor klanten stroomlijnen. Onderzoek van Gartner geeft aan dat tegen 2024,  48% van de klantenservice-interacties zal worden afgehandeld via virtuele assistenten zoals chatbots. Het implementeren van op AI-gebaseerde chatbots kan 24/7 ondersteuning bieden, veelgestelde vragen beantwoorden en helpen bij gepersonaliseerde productaanbevelingen. Deze prioritering verbetert de klantervaring, biedt directe antwoorden en efficiënte oplossingen, en stimuleert uiteindelijk klanttevredenheid en loyaliteit.

 

Kortom: wees klaar voor het onverwachte

Wie weet welke nieuwe trends het volgende jaar zullen exploderen, of welke nieuwe technologie zal opduiken en de manier waarop we winkelen zal veranderen. Sta open voor onverwachte innovaties en wees klaar om nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Wat u ook doet, onthoud altijd om uw klanten centraal te houden. Technologie is duur; zorg ervoor dat elk systeem dat u implementeert geschikt is voor uw doelen en dat het u een positief rendement oplevert, of het nu gaat om verkeer, de grootte van het winkelmandje of omzet.

 

Als u hulp nodig heeft bij het bepalen van het type technologie dat het beste zou helpen bij uw bedrijf, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze retail-experts. Wij wensen u een gelukkig en succesvol 2024 toe!

 

Bron: LS Retail

Picture of Chiara

Chiara

Chiara werkt sinds 2013 als Marketing & Event Consultant voor TCOG. Zij is werkzaam vanuit het hoofdkantoor in Turnhout, België. Haar grafische achtergrond komt goed van pas in de veelzijdige marketing rol die zij bij TCOG uitoefent, en het is net dat wat haar job zo uitdagend maakt!

Meer blogs

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.