Hoe Safti haar winkel corona-proof maakte
We worden allemaal getroffen door COVID-19. Naast de negatieve dingen die het virus met zich meebrengt, is het goed om ook naar de positieve kant van het verhaal te kijken.
Nu we allemaal “in ons kot” blijven, kunnen we weer tijd vrijmaken om te klussen in huis. Op 18 april mochten de DIY-zaken in België hun winkeldeuren weer openen. Maar hoe kan een winkel zich voorbereiden op zo’n opening? Hoe maakt u uw winkel corona-proof? Wij richten ons in dit artikel op onze doe-het-zelf klant Safti uit Wetteren van zaakvoerder Barbara Braeckman. TCOG sprak met Braeckman en vroeg naar hun maatregelen in coronatijden.
Safti opent opnieuw haar winkeldeuren
“Toen we hoorden dat we terug mochten openen, zijn we direct in actie geschoten. Ik besefte dan ook dat het geen zin had om te wachten tot we wisten wanneer we precies open mochten gaan. Ik wilde klaar zijn om bij wijze van spreken morgen aan de slag te gaan. We hadden voor het nieuws van de heropening al een aantal mogelijke winkelscenario’s opgesteld én getest. Toen we het goede nieuws kregen, wisten we dus al hoe we het wilden aanpakken. Vervolgens zijn we met een afgeslankt team van 15 personen aan de slag gegaan om de winkel werkelijk volledig corona-proof te maken. Op de dag van de heropening zelf was er een enorme opkomst, het leek net of we een opendeurdag hadden georganiseerd. Dit is allemaal zeer leuk zolang iedereen zich aan de corona maatregelen kan houden. We hebben dan ook ons uiterste best gedaan om alles in goede banen te leiden vanaf dag één.”
De “in ons kot-maatregelen van Safti”
“Om te beginnen hebben we de winkel volledig geschikt binnen het kader van de maatregelen. Wanneer een klant toekomt, kan deze meteen onze “in ons kot-maatregelen van Safti”-bordjes zien. Onze klanten kunnen vervolgens kiezen of zij een mandje of een winkelkar nemen. We vragen hen om deze zelf te ontsmetten. Want wat je zelf doet, doe je beter en dat geeft hen een veiliger gevoel.
In de winkel zelf hebben we, onder andere bij de kassa’s, schermen van plexiglas geïnstalleerd. Daarnaast hebben we ook om de 2 meter vloerstickers geplakt zodat onze klanten de nodige afstand kunnen bewaren. Wij als DIY-zaak hadden natuurlijk het geluk dat we deze schermen en stickers zelf in de winkel verkopen. De rij naar de kassa is één lange rij. Wanneer een bepaalde kassa vrijkomt, kan de klant hierlangs gaan om af te rekenen. We vragen hen wel op een afstand van 2 meter te wachten tot onze medewerkers de inhoud van de kar volledig gescand hebben.”
Op maat gemaakte mondmaskers
“Het leek ons leuk om iets speciaals te doen met de mondmaskers van onze medewerkers. Zo zouden we er toch een positieve draai aan kunnen geven. Zo hebben we per winkelafdeling mondmaskers op maat laten maken met een bijbehorend motief. Medewerkers bij de barbecue afdeling zullen bijvoorbeeld een ander motief op het masker hebben dan die bij de houtafdeling. Hiervoor bestelden we eerst de stof om vervolgens de mondmaskers zelf te laten maken door een zelfstandige kleermaker hier in Wetteren.”
De rol van TCOG bij de heropening
“Voor we onze winkeldeuren terug zouden openen, wilden we er zeker van zijn dat alles op een veilige manier kon gebeuren. Ook bij het betalen weten we dat er risico’s op besmetting zijn. Daarom heeft TCOG ervoor gezorgd dat het systeem van contactloos betalen tijdig in orde was en volledig op punt stond voor de heropening.” Ondertussen hebben ook andere winkels de deuren weer mogen openen, waardoor de stormloop bij Safti is afgenomen. De doe-het-zelver hoopt er stilaan op dat alles terug zijn normale gangetje gaat.
Meer weten over onze succesvolle samenwerking met doe-het-zelver Safti? Lees hier het referentieverhaal.