Wat is unified commerce en waarom heeft u het nodig in uw bedrijf?

Blog unified commerce

Point of Sale (POS), e-commerce, CRM, voorraadbeheer… veel retailers gebruiken een combinatie van losstaande bedrijfsapplicaties om hun bedrijf te runnen. Deze softwaresystemen zijn vaak met elkaar verbonden via op maat gemaakte integraties, met als gevolg dat ze niet naadloos informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Retailers die veel losstaande applicaties gebruiken, zijn vaak niet in staat om de gepersonaliseerde omnichannelervaring te bieden die klanten verwachten wanneer ze winkelen.

 

Om gepersonaliseerde communicatie en aanbiedingen te kunnen doen, hebben retailers softwaresystemen nodig die deze gegevens op een gestructureerde manier bijhouden, zodat zij de informatie vervolgens kunnen analyseren en omzetten in zinvolle inzichten. Dit kan alleen gebeuren als er afgestapt wordt van de losgekoppelde bedrijfsapplicaties die ze momenteel gebruiken waardoor ze niet kunnen zien wie hun klanten zijn en niet kunnen volgen wat er in hun bedrijf gebeurt. Unified Commerce biedt uitkomst.

 

Stap over naar unified commerce


Unified commerce combineert in één platform POS, e-commerce, orderverwerking, voorraadbeheer, klantrelatiebeheer, en nog veel meer. In de woorden van retailstrateeg Brian Brunk: “Unified commerce gaat verder dan omnichannel, zet de klantervaring voorop, breekt de muren tussen interne kanaalsilo’s af en maakt gebruik van een gemeenschappelijk commerceplatform.”

 

Hier volgen acht voordelen van een unified commerce platform die de groei van uw bedrijf zal ondersteunen, en uw leven gemakkelijker zal maken.

 

1. U hoeft geen tijd en geld te besteden aan integraties

Wanneer u een afzonderlijk systeem gebruikt om uw verkoop te beheren, een ander om uw verkopen af te handelen, een derde voor de e-commercesite – enzovoort, moet u realtime communicatie tussen de verschillende platformen opzetten (en onderhouden!). U moet experts vinden die vertrouwd zijn met alle betrokken softwareoplossingen, en dat is niet eenvoudig. Vaak zult u uiteindelijk meerdere mensen moeten inhuren, eenieder expert in een van de systemen. Als u een uniform systeem gebruikt, beperkt u het aantal integraties. Dit verlaagt de kosten (en tijd) voor alle fasen, van implementatie tot onderhoud en upgrades.

 

2. U vermindert de kans op fouten

Wanneer u afzonderlijke systemen gebruikt, kan een vertraging in de communicatie ertoe leiden dat uw gegevens niet meer synchroon lopen. Bij gevolg kan het gebeuren dat u een artikel op uw website verkoopt terwijl u het niet meer in voorraad hebt, of dat u de verkeerde prijs adverteert. Klassieke fouten die u inkomsten of zelfs klanten kunnen kosten. Als u één systeem gebruikt voor uw hele bedrijf, worden al uw prijzen, beschikbaarheid van producten, artikelbeschrijvingen etc. in één database bijgehouden en vervolgens gedistribueerd naar verschillende touchpoints. Zo loopt u niet het risico van discrepanties of mismatches tussen kanalen.

 

3. U krijgt één enkele versie van de waarheid

Wanneer de hele onderneming – distributiecentra, e-commerce, winkels, hoofdkantoor – op één platform draait, hebben alle afdelingen toegang tot dezelfde gegevens en kunnen ze ermee aan de slag gaan. Een gecentraliseerde database die informatie opslaat in een consistente en niet-overlappende vorm is de beste manier om één enkele versie van de waarheid voor uw bedrijf te krijgen. En wanneer u over betrouwbare cijfers beschikt, is uw financiële rapportage eenvoudiger, kunt u KPI’s nauwkeuriger volgen, de prestaties van producten en promoties bekijken en sneller en met meer vertrouwen beslissingen nemen die het bedrijf ten goede komen.

4. De opleiding van het personeel verloopt sneller

Als u nieuwe medewerkers moet opleiden in veel verschillende softwaresystemen, kan het veel tijd en moeite kosten om nieuw personeel in te werken. En als u op elke afdeling verschillende softwareoplossingen gebruikt, kunt u werknemers niet gemakkelijk van de ene naar de andere taak verplaatsen omwille van extra training. Dit was vroeger een groot probleem bij Blue Mountain, het grootste skiresort in Ontario, Canada. Om zijn activiteiten uit te voeren, gebruikte Blue Mountain 26 verschillende systemen. Als gevolg daarvan moesten werknemers opnieuw worden opgeleid wanneer ze van de ene functie naar de andere werden overgeplaatst, zelfs alleen maar om een collega te vervangen die met verlof was. Dit betekende dat een tijdelijke verandering van functie onpraktisch en onrendabel was voor het bedrijf. Een paar jaar geleden implementeerde Blue Mountain LS Central, een unified commerce platform. Medewerkers hoeven nog maar één systeem te leren gebruiken, Blue Mountain heeft zijn opleidingskosten verlaagd en het bedrijf kan nu snel mensen van de ene naar de andere functie overplaatsen als dat nodig is.

 

5. Het management krijgt realtime, accurate informatie

Wanneer het bedrijf op één platform draait, krijgt het hoofdkantoor een holistisch overzicht van zijn processen, van verkoop tot inkoop, van toewijzing tot prijsstelling en magazijnbeheer. Deze realtime zichtbaarheid geeft het management de mogelijkheid om snel te handelen indien nodig. Dus als u een grote uitverkoop houdt, kunt u de voortgang in realtime volgen voor al uw winkellocaties. Stel dat een van uw vestigingen zonder voorraad komt te zitten voor bepaalde productcategorieën, dan kunt u precies zien welke producten uitverkocht raken, het magazijn bellen, de artikelen bestellen die u nodig hebt, en een spoedlevering krijgen voor de volgende dag.

 

6. U kunt een echte omnichannelervaring bieden

Klanten komen keer op keer terug als u hen een geweldige winkelervaring en nauwkeurige, consistente informatie en diensten biedt. Online en in-person winkelen zijn twee kanten van dezelfde medaille: klanten bezoeken uw website om de voorraadbeschikbaarheid in uw winkels te controleren. Ze kopen online, maar besluiten vervolgens het artikel op te halen in een van uw winkellocaties. Zij bezoeken een winkel, bestellen een artikel dat niet op voorraad is en vragen of het thuis kan worden bezorgd. Ze willen de vrijheid hebben om in de winkel terug te brengen wat ze online hebben gekocht. Met een unified commerce platform kunt u dit allemaal aanbieden, en nog veel meer. Door alle kanalen binnen hetzelfde platform te beheren, kunt u niet alleen alles bijhouden wat er in uw bedrijf gebeurt, maar kunt u klanten ook in staat stellen te winkelen waar en wanneer zij dat willen.

 

7. U krijgt een 360-graden beeld van uw klanten

In een traditionele winkelketen uploadt elke winkellocatie aan het eind van de dag bestanden naar het hoofdkantoor. Met een dergelijke opzet eindigt u vaak met ontbrekende of onvolledige klanteninformatie. Om het nog erger te maken, houden sommige bedrijven geen enkel klantenbestand bij. Met klantrecords (verkoop per klant, betalingen, enz.) opgeslagen in verschillende systemen, eindigen deze bedrijven vaak met dubbele records en ontbrekende informatie. Door alle klantinformatie in één database op te slaan en medewerkers op verschillende locaties in realtime toegang te geven tot die informatie, kunnen retailers meer uit hun gegevens halen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld begrijpen wat hun klanten kopen en waar, en welke promoties en prijzen ze krijgen. Zodra deze informatie met intelligentietools is geanalyseerd, kan deze worden gebruikt om effectievere loyaliteitsprogramma’s op te zetten en gepersonaliseerde aanbevelingen en doelgerichte promoties aan te bieden – met andere woorden, om effectievere en aantrekkelijkere ervaringen voor klanten te ontwerpen.

 

8. U hoeft maar met één leverancier te werken

Wanneer u meerdere systemen gebruikt, krijgt u onvermijdelijk te maken met verschillende leveranciers. Kiezen voor een uniform platform betekent dat u het hele proces met één leverancier kunt afhandelen. Ervan uitgaande dat u het juiste bedrijf hebt gekozen (iemand die uw sector kent, uw behoeften begrijpt en effectief met u communiceert), kan het werken met één leverancier de complexiteit en de totale kosten verminderen. Zorg ervoor dat u een betrouwbare technologieleverancier kiest, die er ook in de toekomst voor u zal zijn en die u ondersteuning en updates zal bieden wanneer u die nodig hebt.

 

Unified commerce helpt bij het overwinnen van de uitdagingen van vandaag om de winkelervaringen te leveren die klanten verwachten. Neem contact op met onze experts om te ontdekken hoe unified commerce retailplatform LS Central uw retailbedrijf effectiever en winstgevender kan maken.

 

Bron: LS Retail

Download gratis de whitepaper: 8 tips voor het bieden van een superieure e-commerce ervaring

Consumentengedrag ontwikkelt zich extreem snel, en veel retailers kunnen het niet bijbenen. Onlinewinkelen wint al  jaren aan populariteit, maar door de exponentiële groei tijdens de coronapandemie zijn veel retailers in moeilijkheden geraakt.

 
Ontdek in deze whitepaper hoe u een superieure e-commerce ervaring kunt bieden met deze 8 tips.

Meer blogs

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.