Maakt verouderde software uw bedrijf kapot?
Uw retail management systeem is de kern van uw bedrijfsefficiëntie. Het zorgt ervoor dat uw activiteiten soepel verlopen, verbindt alle onderdelen van uw bedrijf en helpt u diensten en ervaringen te leveren die aan de verwachtingen van uw klanten voldoen. Toch werken veel retailers met verouderde systemen. Hoewel veel retailers bang zijn voor de investering die een nieuw systeem vergt, kan verouderde bedrijfssoftware hen meer kosten dan een complete technologische revisie.
Verliest u, net als veel retailers, concurrentievermogen door uw verouderde softwaresystemen? Als twee of meer van volgende punten bij u opkomen, is het tijd om een nieuwe retailoplossing te overwegen.
Overweeg een nieuwe retailoplossing
1. U kunt geen productretouren accepteren via verschillende kanalen
Vandaag de dag surft en winkelt de consument via meerdere kanalen, en wordt er verwacht aankopen op verschillende manieren te kunnen retourneren. Volgens een onderzoek van Forrester Research eisen consumenten eenvoudige en gemakkelijke retourzendingen, en willen ze online gekochte artikelen terug kunnen brengen naar fysieke winkels. “Er zijn veel mensen die niet eens de moeite nemen om producten terug te sturen omdat het zo lastig is, en als ze niet de moeite nemen om iets terug te sturen, winkelen ze gewoon niet meer bij u”, zegt Sucharita Mulpuru, retailanalist bij Forrester.
Stel uzelf de vraag: Is mijn huidige technologie geschikt om klanten de mogelijkheid te bieden online te kopen en producten in de winkel terug te brengen?
2. U kunt geen ‘click & collect’ of afhaalservice aanbieden
Click & collect – ook bekend als BOPIS, Buy Online and Pick up In Store – is een van de meest gewilde diensten van consumenten. Een afhaalservice op straat bestaat al een paar jaar, maar steeg in populariteit tijdens de pandemie. Naar beide opties zal naar verwachting veel vraag blijven bij shoppers omdat ze de kloof tussen e-commerce en fysieke retail overbruggen, en beide zeer handig zijn en contactloos kunnen verlopen. Click & collect heeft ook voordelen voor retailers, want het leidt aantoonbaar tot grotere winkelmandjes omdat klanten extra artikelen aankopen bij ophaling.
Stel uzelf de vraag: Loop ik verkoop- en upsellingkansen mis door mijn e-commerce en fysieke locaties van elkaar gescheiden te houden?
3. U verkoopt regelmatig iets wat niet op voorraad is
Bij veel winkelketens draait elke winkellocatie op een eigen database, terwijl de webshop op een ander platform draait. Wanneer informatie op verschillende plaatsen wordt opgeslagen en de systemen niet in realtime met elkaar communiceren, is de kans groot dat wanneer u een artikel via uw webshop verkoopt, het product eigenlijk niet op voorraad is. Op dat moment moet u de klant informeren dat u het gekochte artikel niet kunt leveren en verliest u de verkoop, en misschien het vertrouwen van de klant.
Vraag uzelf af: Moet ik mijn informatie uit verschillende silo’s halen? Wordt de voorraadinformatie te zelden bijgewerkt, waardoor een onduidelijk beeld ontstaat van de voorraad en er te veel wordt verkocht?
4. U geeft klanten geen inzicht in de voorraad
Consumenten gaan steeds vaker doelgericht winkelen. Tegenwoordig checken twee op de drie consumenten of het artikel dat ze zoeken beschikbaar is voordat ze gaan winkelen, meldt het IBM Institute for Business Value. Als u niet inzichtelijk maakt welke producten in uw winkels beschikbaar zijn, komen klanten vaak niet naar uw winkel. Toch geeft slechts ongeveer een derde van de retailers klanten toegang tot accurate productbeschikbaarheid over de winkellocaties heen.
Stel uzelf de vraag: Verwacht ik dat mijn klanten persoonlijk langskomen om te weten of een product in mijn winkels beschikbaar is? Kunnen mijn verkoopmedewerkers consumenten helpen door de beschikbaarheid van een product op andere locaties op te zoeken?
5. U verspilt veel tijd aan handmatige taken
Het zal u verbazen hoeveel tijd er wordt besteed aan het uitvoeren van handmatige taken die gedigitaliseerd kunnen worden. Uit onderzoek blijkt dat twee op de drie retailprofessionals nog steeds te veel tijd moet besteden aan het invullen van fysiek papierwerk tijdens winkelbezoeken. Al deze handmatige acties leiden tot tijdverspilling en kans op fouten.
Vraag uzelf eens af: Verspil ik veel manuren met het handmatig invoeren en dubbel controleren van gegevens?
6. U heeft geen eenduidig klantbeeld over de verschillende kanalen heen
Vandaag de dag kan het gemiddelde winkeltraject beginnen met een klant die een nieuw artikel op uw Facebook-pagina ziet. Vervolgens bekijken ze het artikel in één van uw winkels en kopen ze het later via uw webshop. Om klanten aan u te binden, moet u ze kunnen identificeren en volgen via de verschillende kanalen die ze gebruiken. Vervolgens moet u deze informatie binnen uw hele onderneming delen en gebruiken om gepersonaliseerde interacties tot stand te brengen. Helaas is dit bijna onmogelijk te realiseren als u, zoals veel retailers, elk kanaal als een aparte entiteit beheert. Sommige bedrijven hebben niet eens een geïntegreerde klantendatabase waardoor waardevolle klantinformatie zoals omzet per klant, betalingen en loyaliteitspunten verloren gaat.
Vraag uzelf af: Kan ik de gegevens van mijn klanten koppelen en gebruiken om gepersonaliseerde interacties te creëren?
7. U kunt geen realtime rapporten inzien
Een realtime overzicht van uw retailactiviteiten is noodzakelijk voor tijdige, effectieve besluitvorming. Wanneer u elke locatie als een aparte entiteit beheert, kan het verbinden en vergelijken van de prestaties van elke winkel complex en tijdrovend zijn. Niet alleen zijn de gegevens vaak onnauwkeurig of onvolledig, maar wanneer alles uiteindelijk in één rapport is samengevoegd, is de kans groot dat de informatie al achterhaald is. Op dat moment loopt elke zakelijke beslissing die u neemt het risico ineffectief te zijn.
Vraag uzelf af: Kan ik vertrouwen op de kwaliteit van de informatie die ik gebruik voor de besluitvorming?
8. Het is tijdrovend om prijzen te wijzigen of nieuwe aanbiedingen te implementeren
Wanneer u uw bedrijf op verschillende afzonderlijke systemen laat draaien, kunnen zelfs elementaire (maar noodzakelijke) activiteiten zoals het uitvoeren van promoties en het wijzigen van prijzen, complex en kostbaar worden. Zelfs het wijzigen van prijzen kan moeilijk zijn wanneer u verouderde software gebruikt. Auto Milovanovic, een speciaalzaak in auto-onderdelen, hield zijn prijstabellen bij in aparte databases en Excel-documenten. Het opzoeken of wijzigen van prijzen kostte veel tijd, en omdat het proces handmatig was gebeurden er vaak fouten.
Stel uzelf de vraag: Kan ik gemakkelijk prijzen wijzigen, nieuwe aanbiedingen plannen en uitvoeren, en de resultaten van marketingactiviteiten in mijn winkelketen bijhouden?
9. U geeft veel geld uit aan het onderhoud van uw IT-systeem
In een recent onderzoek van Stripe zei bijna 70% van de ontwikkelaars in het Verenigd Koninkrijk dat hun bedrijf wordt afgeremd door verouderde en op maat gemaakte technologiesystemen. Meer dan 17 uur per week (bijna de helft van een werkweek!) wordt verspild aan onderhoudstaken.
Vraag uzelf eens af: Is mijn IT-systeem zo oud dat het niet meer wordt ondersteund? Geef ik zoveel uit aan systeemonderhoud dat ik het me niet kan veroorloven om de software te vervangen?
De meerderheid van de retailers die hebben deelgenomen aan het Data Driven’s “Digital Transformation Trends” onderzoek zeggen dat digitale transformatie een essentieel onderdeel is van hun retail strategie. Om een effectieve digitale transformatie te bereiken moeten retailers de losgekoppelde, verouderde systemen beperken en upgraden naar een unified commerce-platform. Unified commerce verenigt alle bedrijfsonderdelen binnen één gemeenschappelijk platform, dat in de hele onderneming wordt gebruikt, zowel in fysieke als online winkels. Wanneer al uw belangrijke bedrijfsinformatie – van klantgegevens tot producten en financiën – op één plaats wordt opgeslagen, kan deze gemakkelijk in realtime door het hele bedrijf worden gedeeld.
Meer weten over de digitale transformatie en een unified commerce-platform? Vraag een gratis adviesgesprek aan en wij staan u graag te woord.