Retail E-commerce – Vijf tips om uw e-commerceactiviteiten duurzamer te maken
Wat is beter voor het milieu: online of in de winkel kopen? Dat hangt ervan af. Eén bestelwagen die 100 pakjes aflevert, is veel efficiënter dan 100 individuele mensen die elk met hun eigen auto naar de winkel rijden. Maar de balans kantelt snel als er ook rekening wordt gehouden met het concept van levering op dezelfde dag en de volgende dag, herhaalde bezorgingspogingen en aankopen met de bedoeling om een groot deel van de bestelling te retourneren. Factoren die ooit een concurrentievoordeel inhielden voor online verkoop – zoals goedkopere artikelen, snelle leveringen en onbegrensde retours – worden nu afgekeurd omwille van hun nadelige ecologische impact.
Consumenten beginnen daar oog voor te hebben. Een enquête van verpakkingsbedrijf Mondi toont aan dat meer dan de helft van de consumenten zou overstappen naar een ander merk dat minder verpakking gebruikt. En twee op drie kopers zijn bereid om langer te wachten op hun online leveringen als die resulteren in minder koolstofuitstoot, volgens een onderzoek van het e-commerce-verzendingsplatform Sendcloud.
Nu consumenten meer dan ooit hun consumptiegewoonten aanpassen om hun impact op de planeet te verminderen, loont het om te verzekeren dat uw e-commerceactiviteiten zijn afgestemd op hun duurzaamheidswaarden. Dit zijn vijf tips om daarmee te beginnen.
1. Milieuvriendelijke verpakking gebruiken
Amazon heeft altijd tot de zwaarste overtreders behoord als het gaat om overtollige verpakking, maar dit is een wijdverbreid probleem binnen de hele sector. Volgens een peiling van het Chartered Institute of Marketing is meer dan 85 % van de consumenten ervan overtuigd dat bedrijven te veel verpakking gebruiken. Dit leidt ertoe dat online handelaars steeds vaker willen werken met oplossingen zonder kunststof. Ze stappen over op kartonnen verpakkingen of zelfs recycleerbare en biologisch afbreekbare verpakkingen.
Samsung introduceerde een gamma van ecoverpakking voor zijn televisies. De verpakking wordt vervaardigd uit golfkarton, dat makkelijker te recycleren is. Maar omdat hergebruik beter voor het milieu is dan recyclage, bracht Samsung ook een puntmatrixontwerp aan op elke zijde van zijn kartonnen dozen. Daarmee kunnen de klanten de dozen makkelijk uit elkaar knippen en opnieuw in elkaar zetten voor verschillende huishoudelijke toepassingen, zoals schappen, een tijdschriftenhouder of een hokje voor een huisdier.
2. Zoeken naar opties voor groene leveringen
Een snelle orderverwerking en distributie zijn vandaag cruciaal voor elke online winkelervaring. Als detailhandelaars en logistieke bedrijven hun positie willen behouden, moeten ze nieuwe, duurzamere leveringsopties ontwikkelen om de steeds grotere volumes aan te kunnen én tegelijk hun impact op het milieu en hun kosten te verminderen.
Wanneer consumenten meerdere artikelen in één keer bestellen, worden al die artikels vaak in aparte leveringen vanuit verschillende magazijnen verzonden en komen ze op verschillende tijdstippen toe. Om dit te vermijden, bieden online handelaars hun klanten nu de optie om zendingen even uit te stellen en alles samen te versturen in één pakket, of zelfs om te opteren voor trage, milieuvriendelijkere leveringsopties. Volgens het MIT Center for Transportation and Logistics helpen klanten die kiezen voor een normale thuislevering in plaats van snellere opties, de koolstofuitstoot te verlagen met ongeveer 30 % in het laatste distributietraject.
Een andere manier om enkele ecologische nadelen van leveringen te beperken, is het verwerven van koolstofcompensaties. Etsy, de marktplaats voor handwerk, compenseerde bijvoorbeeld als één van de eerste wereldwijde e-commercebedrijven de volledige uitstoot van broeikasgassen die werd gegenereerd door de verzending van producten door zijn verkopers. Bedrijven kunnen ofwel zelf investeren in compensaties ofwel hun klanten de kans bieden om een optionele compensatievergoeding te betalen bij het afrekenen.
3. Werken met duurzame producten en merken
4. Afval beperken
5. Het risico op retours beperken
Positieve verandering in de hand werken
Meer weten over TCOG?
Meer weten over de manier waarop de slimme analyses en hoe LS Retail software u kan helpen bij het optimaliseren van uw voorraadproces? Neem vrijblijvend contact met ons op via sales@tcog.nl of vraag een gratis adviesgesprek aan!
Download gratis de whitepaper: 8 tips voor het bieden van een superieure e-commerce ervaring
Consumentengedrag ontwikkelt zich extreem snel, en veel retailers kunnen het niet bijbenen. Onlinewinkelen wint al jaren aan populariteit, maar door de exponentiële groei tijdens de coronapandemie zijn veel retailers in moeilijkheden geraakt.