De restaurantervaring herbekeken: 6 trends
Wat houdt de toekomst in voor restaurants in de post-Covid wereld na maanden van quarantaine, sluitingen en social distancing?
De wereldwijde volksgezondheidscrisis heeft de horeca een van de grootste uitdagingen tot nu toe gesteld. Terwijl sommige restaurants helaas nooit meer opengaan, bevinden de overlevenden zich in een nieuwe wereld van tafelschotten en plexiglas schermen, verplichte maskers en handschoenen, temperatuurcontroles en ontsmettingsstations.
Nieuwe restaurantervaringen
Is de restaurantervaring die we tot voor kort kenden dan voorgoed verdwenen? Deskundigen zeggen van niet, maar het coronavirus heeft een aantal trends versneld die al in het verschiet lagen en die waarschijnlijk zullen blijven bestaan. Hier is een blik op enkele restaurantervaringen waarvan we in 2021 en daarna meer kunnen verwachten:
1. ‘Off-premises’ dineren
Het bestellen van eten bij restaurants om er thuis van te genieten is al minstens een paar jaar in populariteit aan het toenemen. In 2018 bleek uit onderzoek van Technomic dat 59% van alle foodservicemaaltijden buiten het restaurant werden geconsumeerd. “Dine-in bezoeken zijn nu in de minderheid,” zei Joe Pawlak, managing principal van Technomic, terwijl hij de wereldwijde eettrends besprak. De restaurants die de afgelopen maanden in staat waren om ‘off-premises’ dineren aan te bieden, en voedsel rechtstreeks naar de consumenten thuis te brengen, zijn degenen die de zaken draaiende hielden en het door de opgelegde sluitingen haalden.
Zelfs wanneer alle restaurants weer open zijn, is het zinvol om de leverings- en afhaalmogelijkheden aan te bieden voor klanten die zich op langere termijn ongemakkelijk voelen bij het uit eten gaan. Van het aansluiten van voedsel leveringsdiensten zoals Deliveroo, Uber Eats en DoorDash, tot het ontwikkelen van hun eigen mobiele bestelapps, restaurants hebben een verscheidenheid aan keuzes om afhaaldiensten beschikbaar te maken voor huidige én nieuwe klanten.
Tijdens de pandemie zijn de afhaalmogelijkheden zonder met iemand in contact te komen in populariteit toegenomen. Bij geselecteerde restaurants van de wereldwijde pizzaketen Pizza Hut kunnen klanten hun bestelling afhalen zonder de auto te verlaten. Nadat ze online hebben besteld en naar het geselecteerde restaurant zijn gereden, openen ze gewoon de kofferbak van hun auto, bellen het Pizza Hut-team en wachten tot het personeel de bestelling naar buiten brengt en in de kofferbak plaatst.
2. ‘Al fresco’ eten
Naarmate het vertrouwen van het publiek groeit en meer mensen zich warm maken voor het idee om weer uit eten te gaan, groeit de populariteit van buiten dineren. Omdat restaurants gedwongen werden om hun capaciteit binnenshuis te verminderen om zo de sociale afstand te borgen, profiteerden mensen met buitenruimtes tijdens de zomer van de warme temperaturen om hun klanten zo maximaal te kunnen bedienen.
Hoewel veel van deze veranderingen werden ingevoerd als reactie op het coronavirus, heeft het buiten dineren potentieel om populair te blijven na de pandemie, vooral omdat bedrijven en consumenten op zoek zijn naar duurzamere manieren van leven. Naast het borgen van de gewenste sociale afstand is het ruilen van wegen en parkeerplaatsen voor voetgangersgebieden en buitenshuis dineren een effectieve manier om gemeenschapsruimtes te creëren en tegelijkertijd de vervuiling en het verkeer in drukke grootstedelijke gebieden te verminderen.
3. Nieuwe menu’s en pop-ups
De restaurantindustrie was compleet verbaasd toen chef-kok René Redzepi de plannen bevestigde om zijn beroemde Michelin- tweesterrenrestaurant in Kopenhagen om te vormen tot een hamburgerbar. De tijdelijke wijn- en hamburgerbar is een pop-up op het terrein van Noma, vier keer winnaar van ‘s werelds beste restaurant. Noma’s wereldberoemde twintiggangenmenu’s zijn vervangen door betaalbare hamburgers en snacks, omdat Redzepi het leven in de Deense hoofdstad weer op gang wilde brengen.
Een andere draai aan dit concept was om van hotelkamers pop-up restaurants te maken. Het Zweedse hotel Stadt in Lidkoping transformeerde zijn kamers in private dining ruimtes, zodat klanten op een veilige afstand konden eten. De kamers zijn geschikt voor groepen van 2 tot 12 personen, en de bestellingen worden via de telefoon geplaatst zodat de gasten hun kamer niet hoeven te verlaten. Elke “vergadering” duurt twee en een half uur, maar de gasten kunnen er tegen een extra vergoeding voor kiezen om te overnachten.
4. Contactloos bestellen en betalen
Het plaatsen van een bestelling via een mobiele app of het betalen door met een mobiele telefoon of kaart over een betaalapparaat te zwaaien, was al voor de pandemie in een stroomversnelling geraakt. Voor klanten is het een kwestie van gemak en snelheid, terwijl restaurants baat hebben bij meer toegang tot actuele gastgegevens. Toen de pandemie toesloeg, werd het contactloos bestellen en betalen al snel een van de veiligste manieren om te werken, dit omdat er weinig tot geen menselijk contact nodig was.
Voor veel restaurants verliep de overgang naar digitaal bankieren moeizaam. Sinds het begin van de crisis is het gebruik van mobiele apps voor restaurants door de consument aanzienlijk toegenomen. Digitaal adviesbureau Mobiquity analyseerde de reviews van de top quick-service restaurant apps, waaronder McDonald’s en Burger King, en vond een toename van 36% van het aantal gebruikers van een dergelijke app in vergelijking met dezelfde tijd vorig jaar.
Zelfs na de pandemie, zullen contactloze bestellingen en betalingen blijven bestaan. De consumenten zijn gewend geraakt aan een hogere transactiesnelheid en een groter gebruiksgemak. De restaurants die nog geen contactloze bestellingen en betalingen hebben aangenomen, kunnen beter eens goed nadenken om te investeren in hun digitale mogelijkheden.
5. Online tafelreserveringen
Met beperkte zitplaatsen, verplichte tafelreserveringen en de toch wel heersende angst rond grote menigtes, is de spontaniteit van het passeren van een restaurant voor een maaltijd bij veel consumenten afgenomen.
Online tafelreserveringssystemen hebben een nieuwe betekenis gekregen. In plaats van het traditionele telefoongesprek krijgen gasten nu zelf de mogelijkheid om de meest geschikte dag en tijd te vinden om te dineren. Voor restaurants bieden deze systemen een gestructureerde manier om zich te houden aan strenge richtlijnen voor social distancing, zonder gedoe of verwarring.
Met een modern online tafelreserveringssysteem kunnen restaurants de stoelreserveringen vastleggen op een veilige afstand, de aankomsttijden van de gasten spreiden, virtuele wachtlijsten vergemakkelijken en de capaciteit controleren om de drukte te minimaliseren. Verschillende overheden vragen restaurants nu om contactgegevens te verzamelen voor elke klant om de verspreiding van het coronavirus te helpen beheren. Een reserveringssysteem zal het werk voor bedrijven vereenvoudigen door deze informatie automatisch op te slaan en te organiseren, waarbij de gegevens van de gasten worden vergrendeld aan een specifieke tafel en op een specifiek tijdstip.
6. Geautomatiseerde keukenbediening
Terwijl restaurants met succes maatregelen nemen om hun klanten te beschermen, is het een grotere uitdaging om hun koks en keukenpersoneel te beschermen. Hoe houd u de sociale afstand in beperkte keukenruimtes in stand?
Restaurants omzeilen deze uitdaging door kleinere personeelsteams en gespreide ploegendiensten te testen, terwijl ze tegelijkertijd de gezondheid van iedereen strikt in de gaten houden voordat ze de keuken betreden. Technologische oplossingen spelen ook een steeds belangrijkere rol in het vereenvoudigen van de werkzaamheden en het minimaliseren van het contact tussen het keukenpersoneel en het personeel in de zaal. Hulpmiddelen zoals keukendisplaysystemen (KDS) waarbij de bestellingen rechtstreeks van de kassa naar de schermen in de keuken worden gestuurd, helpen de communicatie te verbeteren en verminderen het aantal keren dat het zaalpersoneel de keuken moet betreden. KDS helpt ook het werk in de keuken te stroomlijnen. Menu-items worden automatisch in de juiste bereidingsvolgorde weergegeven, en als er meer displays in de keuken zijn worden de gerechten automatisch naar het juiste scherm gerouteerd (voorbeeld: hamburgers worden naar het grilldisplay gestuurd, terwijl gefrituurde kippenvleugeltjes naar het frituurdisplay worden gestuurd). Dit soort van organisatie kan het personeel helpen om hun taken sneller uit te voeren, zonder elkaar in de weg te lopen.
KDS heeft ook bewezen dat het essentieel is voor restaurants om over te schakelen op afhaaldiensten omdat het helpt om alle bestellingen bij te houden, ervoor te zorgen dat het voedsel klaar is voor specifieke levertijden en om de controle te behouden tijdens drukke periodes.
Zelfs wanneer de angst voor besmetting afneemt, kunnen we een positief rendement verwachten voor restaurants die een hoge hygiënestandaard bieden. Als u deze tijd wilt gebruiken om uw restaurantervaring te actualiseren en hulp nodig heeft om te begrijpen welke technologische oplossingen het beste voor u zouden werken, aarzel dan niet om contact op te nemen met één van onze experts.