Hoe retailers verder moeten denken dan traditionele productverkoop
Terwijl traditionele winkels niet zullen verdwijnen, moeten winkeliers nieuwe manieren bedenken om top-of-mind te blijven bij consumenten.
Hier volgen enkele niet-traditionele ideeën waar retailers mee experimenteren om meer en nieuwere klantsegmenten aan te trekken en relevant te blijven.
Abonneeboxen om merkbekendheid te vergroten
Van maaltijdpakketten tot boeken tot wijn, abonnementsdozen hebben het concept van herhaalaankopen getransformeerd. Consumenten houden van het gemak en de verrassing van een zorgvuldig samengestelde selectie van spannende nieuwe producten die rechtstreeks aan hun deur worden bezorgd. Volgens een recente e-commerce studie van McKinsey heeft 35% van de actieve box abonnees drie of meer actieve abonnementen.
Feedback is een cruciaal onderdeel voor het succes van het model; de meeste abonnementsmerken vragen regelmatig feedback van consumenten over specifieke artikelen, waardoor een voortdurende dialoog ontstaat die hen helpt te weten wat hun klanten nodig hebben en verwachten, zelfs op productniveau.
Merken kunnen twee kanten op: hun eigen abonneebox maken (wat alleen haalbaar zou zijn voor producten die regelmatig opnieuw moeten worden gekocht, zoals verbruiksartikelen), of deelnemen aan een box van een derde partij. De eerste optie biedt een stabiele omzet en een meer directe relatie met klanten (én toegang tot hun gegevens). De tweede optie heeft het voordeel dat ze worden voorgesteld aan een nieuwe groep consumenten. Volgens een rapport over nieuwe winkelformaten van de International Council of Shopping Centers (ICSC) zegt 61% van de abonnees dat ze meer winkelen voor producten die ze ontvangen in hun abonneeboxen.
Pop-up winkels inspelend op exclusiviteit
Winkels van korte duur zijn enorm populair bij zowel winkelmerken als consumenten. Pop-up winkels bieden consumenten alle elementen waar ze naar op zoek zijn in een winkelervaring: avontuur en verrassing, gemengd met gevoelens van exclusiviteit en vergankelijkheid (inspelend op de angst om iets te missen).
Voor winkelmerken geven pop-ups de flexibiliteit die ze nodig hebben om nieuwe productlijnen of gebieden te testen en uit te proberen, gebruikmakend van beschikbaar vastgoed zonder zich te hoeven binden aan langlopende huurcontracten. Warenhuizen gebruiken pop-up ruimtes om bekendheid te geven aan nieuwe merken. Online retailers profiteren ook van pop-ups, door hun producten te tonen in een fysieke winkelruimte waar shoppers ze kunnen zien en vastnemen.
Het ICSC-rapport merkt op dat 55% van de consumenten die bij pop-ups hebben gewinkeld, zegt dat deze ervaringen meer frequente winkeluitjes aanmoedigen.
Doorverkoop om duurzaamheid te bevorderen
Ethisch consumeren gaat snel van niche naar normaal. Consumenten beginnen winkeliers verantwoordelijk te houden voor hun productiemethoden, en zoeken steeds meer naar duurzame goederen die op een ethische manier worden geproduceerd. Volgens een recente duurzaamheidsstudie van Nielsen is 73% van de wereldwijde consumenten bereid om hun consumptiegewoonten te veranderen om de milieu-impact te verminderen.
Eén van de manieren waarop merken reageren is door zich te richten op de doorverkoop van eerder gebruikte artikelen, aangewakkerd door een groeiende consumenteninteresse in het kopen van tweedehands artikelen. Volgens het laatste Thredup-resale rapport is de verkoop van tweedehands artikelen de afgelopen drie jaar 21 keer sneller gegroeid dan de retailmarkt voor kleding. Het zijn niet alleen studenten en koopjesjagers: 26% van de luxeshoppers koopt ook tweedehands.
Het Britse luxemerk Burberry is onlangs een samenwerking aangegaan met marktplaats The RealReal om de doorverkoop van hun goederen te ondersteunen, gestimuleerd door de stijgende vraag naar het merk van jongere consumenten en een wens om de levensduur van hun producten te verlengen, waardoor ze uit de stortplaats worden gered. Luxewarenhuis Selfridges biedt gecertificeerde tweedehands goederen aan op zijn permanente doorverkoopplatform, dat het bedrijf heeft gebouwd als onderdeel van zijn duurzaamheidsinitiatief Project Earth.
Verhuur om fast fashion duurzaam te maken
De groeiende interesse in ethisch consumeren stimuleert ook de productverhuurmarkt. Hoewel productverhuur al jarenlang gebruikelijk is in verschillende retailsectoren, van doe-het-zelfartikelen tot buitensportuitrusting tot voertuigen, is de populariteit ervan in andere retailsectoren relatief recent.
De mode verandert voortdurend, en dus is het huren van kleding een manier geworden om op de hoogte te blijven van nieuwe trends zonder de bankrekening te plunderen of de garderobe te vullen met ongebruikte artikelen. De kledingverhuurmarkt wordt nu gewaardeerd op meer dan 1,8 miljard dollar, volgens een rapport van Future Market Insights, en het wordt verwacht dat het met 11% per jaar zal groeien in het komende decennium.
Modeverhuurplatforms verkennen nu nieuwe markten. Kledingverhuurservice Rent the Runway ging een partnerschap aan met huiswarenretailer West Elm om woondecoratieproducten te verhuren. Door consumenten de vrijheid te geven om te kiezen wat ze willen en van gedachten te veranderen wanneer ze dat willen, heeft het merk een effectieve formule gecreëerd om consumenten te blijven aantrekken.
Winkeliers die de verhuurmarkt willen betreden, moeten ervoor zorgen dat ze over technologie beschikken die hen in staat stelt om nauwkeurig bij te houden welke artikelen hot zijn, de staat van elk product te controleren als het terugkomt, en ervoor te zorgen dat alles netjes en in topvorm is als het wordt verzonden. De eenvoud van retourneren en de snelheid van verzenden zijn ook essentieel voor het creëren van het soort verhuurervaring waardoor klanten terugkomen.
Transformeer uw bedrijf voor de toekomst
Naarmate de retail verandert, zien we overlappingen tussen nieuwe winkelformaten. Pop-upwinkels, zoals die van de luxe merkverhuurservice Spinning Closet, geven klanten de kans om artikelen te zien en te ervaren voordat ze deze huren. Abonnementsdiensten werken ook op de verhuurmarkt. Het abonnementsprogramma van Fashion to Figure stuurt bijvoorbeeld drie verschillende artikelen naar abonnees, die de artikelen zo lang als ze willen kunnen houden, inruilen wanneer ze willen, en zelfs de mogelijkheid hebben om de artikelen tegen gereduceerde prijzen te kopen.
Om in de toekomst relevant te blijven, hebben winkeliers meer nodig dan een fysieke winkel en een website. Heeft uw bedrijf de tools die het nodig heeft om uw klanten op hun voorwaarden te ontmoeten? Neem contact op met onze experts om meer te weten te komen over hoe technologie u kan ondersteunen bij het transformeren van uw bedrijf voor de toekomst.