Een uitstekende e-commerce-ervaring tijdens de feestdagen

 

Blog holiday shopping

Hoewel er dit jaar meer consumenten naar de winkel zullen gaan dan vorig jaar, zullen online aankopen naar verwachting nog steeds het grootste deel (62%) van de uitgaven omvatten, zo blijkt uit het laatste Deloitte retail onderzoek voor de feestdagen.

 

Nu problemen met de toeleveringsketen en de verzending stilletjes aan een wereldwijd probleem worden, is het belangrijk dat retailers het risico op verdere vertragingen en storingen in de winkelervaring van hun klanten vermijden. Hier volgen een paar manieren waarop u uw e-commerce strategie kunt optimaliseren om een positieve klantervaring te garanderen.

 

Aanbevelingen aanpassen op basis van data

Aangezien uw e-commerce storefront niet kan profiteren van een aantal van de voordelen van in-person merchandising (visueel opvallende productdisplays, niet te missen bewegwijzering en suggesties van medewerkers), moet u ervoor zorgen dat uw klanten de juiste producten te zien krijgen. Gebruik alle oplossingen die u ter beschikking heeft om een 360-gradenbeeld van uw klant te creëren met een uniforme database. Maak vervolgens gebruik van Artificial Intelligence inzichten en Machine Learning om relevante productsuggesties te creëren.

 

Deze cloudgebaseerde tools maken gebruik van realtime data en kunnen de klant suggesties bieden terwijl hij op uw webshop kijkt, waarbij niet alleen rekening wordt gehouden met de aankoophistorie van de consument, maar ook met items die op dat moment trending zijn bij andere shoppers. Naarmate het gedrag van de gebruiker over de kanalen heen wordt geïdentificeerd door middel van datamapping, zullen de aanbevelingsalgoritmen van deze gegevens ‘leren’ om preciezere suggesties te doen.

 

Hoe sneller u deze tools inzet om u te helpen uw gegevens te interpreteren terwijl shoppers van het ene naar het andere verkoopkanaal hoppen, hoe meer voorsprong u kunt winnen in de race om de meest vlotte klantervaring te bieden.

 

Geef prioriteit aan de mobiele shopervaring

Dit seizoen zal winkelen grotendeels via mobiele shopping apps gebeuren. Volgens voorspellingen van AppAnnie zullen Amerikaanse consumenten de komende maanden meer dan 900 miljoen uur op deze apps doorbrengen – dat is een stijging van 20% ten opzichte van vorig jaar.

 

Het mobiele shoppen betekent niet dat mensen geen fysieke winkels meer zullen bezoeken. eMarketer verwacht dat mobiele apps zullen zorgen voor een toename van het aantal click-and-collect transacties. Nu shoppers zich steeds meer zorgen maken over uitverkochte voorraden en leveringsproblemen, moeten retailers rekening houden met een enorme verschuiving naar click-and-collect transacties, vooral in de dagen vlak voor de feestdagen.

 

Tel al deze punten bij elkaar op en de feiten zijn duidelijk: het hebben van een e-commercesite is fundamenteel, maar niet genoeg om dit seizoen voldoende klanten aan te trekken. U moet er ook voor zorgen dat uw webshop het drukke verkeer aankan, dat deze goed werkt op mobiele telefoons en dat u de voorraad en verkoop via al uw kanalen kunt volgen om het risico te vermijden dat u online artikelen verkoopt die in de winkel al niet meer op voorraad zijn. Een uniform systeem zoals LS Central, dat gebruik maakt van dezelfde database voor alle locaties en u een duidelijk en realtime overzicht geeft van alle producten die u aanbiedt, is van fundamenteel belang om een geweldige klantervaring te bieden – ongeacht of mensen online of fysiek bij u winkelen.

 

Geef opties

De consumenten van vandaag willen kunnen beslissen hoe ze producten kopen en ontvangen. Online shoppers willen dat hun bestelling snel of – nog beter – goedkoop wordt geleverd, waarbij een overweldigende meerderheid (85%, volgens Deloitte) de voorkeur geeft aan gratis levering boven een snelle levering.

 

Thuisbezorging is populair, maar het is niet de enige optie die uw klanten zullen kiezen. Het aanbieden van een verscheidenheid aan flexibele leverings- en verzendopties blijft essentieel voor het opbouwen van loyaliteit bij uw klanten. Het aanbieden van eenvoudige retour- en omruilmogelijkheden wordt ook steeds belangrijker: volgens onderzoek van Uberall zeggen twee op de drie Amerikaanse shoppers (66%) dat ze eerder een artikel online zullen kopen als het naar een lokale winkel kan worden teruggebracht.

 

Het maakt niet uit of een shopper ervoor kiest om zijn producten te laten verzenden, zijn bestelling op te halen of een online gekocht product in de winkel terug te brengen, om een positieve winkelervaring te garanderen moet u een duidelijk zicht hebben op uw verkopen en klanten over al uw kanalen heen.

 

Om een end-to-end zicht te krijgen op alle verkoopkanalen en te weten wat er beschikbaar is in de winkels en magazijnen, hebben retailers unified commerce-systemen nodig die al hun bedrijfsgegevens in één database samenbrengen, zodat ze een duidelijk en volledig overzicht hebben. Loop deze feestdagen niet het risico een verkoop mis te slaan omdat u het artikel niet kunt vinden dat de klant wil kopen. Shoppers hebben geen tijd voor dergelijke inefficiënties en zullen naar de volgende verkoper gaan om te vinden wat ze nodig hebben.

 

Bent u in staat om uw klanten het gemak en de consistentie te bieden die ze zoeken? De technologie die u nodig heeft om een geweldige omnichannel winkelervaring aan te bieden is beschikbaar, en nog nooit zo eenvoudig te implementeren geweest. Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan!

 

Bron: LS Retail

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.