8 belangrijke retail voorspellingen

 

LS Retail heeft gesproken met deskundigen en professionals binnen de steeds veranderende retailbranche, wat geresulteerd heeft in 8 voorspellingen voor het nieuwe jaar.

 

Voorspellingen voor de retail

 

1. Sneller, sneller

In 2016 zijn snelheid en gemak de twee belangrijkste kwaliteiten van een succesvolle winkelervaring. Klanten hechten steeds meer waarde aan de mogelijkheid om snel en eenvoudig aankopen te doen en worden steeds minder geduldig als het gaat om wachten – op bestellingen die geleverd moeten worden, op nieuwe artikelen in de winkels en op aantrekkelijke aanbiedingen. In 2016 wordt one-day delivery de norm. De echte winnaars van deze trend zijn de bedrijven die consumenten helpen om tijd te besparen en hun winkelroutine te vereenvoudigen – denk aan Uber of Instapay.

 

2. Dichtbij en persoonlijk

Personalisatie wordt de belangrijkste onderscheidende factor in de retail van de toekomst. Nu The Internet of Things de nieuwe standaard wordt, worden steeds meer alledaagse objecten verbonden met het internet, wat hen in staat stelt zich te identificeren en te communiceren met andere apparaten.

 

Eén van de echt revolutionaire aspecten van The Internet of Things is dat producten in staat zijn om te communiceren hoe ze worden gebruikt en retailers zo inzicht bieden in het gedrag en de voorkeuren van klanten. Een grote bron van inzicht voor retailers.

 

De winnaars van dit jaar zullen de retailers zijn die in staat zijn om een grote stap te maken als het gaat om personalisatie:

 

  • Bedrijven die sterk op maat gemaakte producten en ervaringen bieden. Denk aan door de klant ontworpen 3D-ontwerpen, wearables en op maat gemaakte kleding.
  • Retailers die hun verkoopkanalen volledig integreren en de route die de klant aflegt herkennen en op de juiste momenten op maat gemaakte diensten, producten en promoties aanbieden – zowel on- als offline.
  • Bedrijven die investeren in voorspellende klantanalyses en die data uit een combinatie van meerdere databronnen gebruiken om de klant beter te begrijpen en aan zijn wensen te voldoen.

3. Eenvoudig kopen, eenvoudig betalen

Eenvoudig kunnen betalen is een belangrijk onderdeel van een naadloze winkelervaring. Eenvoudige en snelle betaaloplossingen waren al belangrijk in 2015, maar zullen kenmerkend zijn voor de retail in 2016. Contactloos betalen, waarbij consumenten simpelweg kunnen betalen door hun pinpas of smartphone langs de kassa te halen, is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid en wordt de standaard in de nabije toekomst. In 2016 kunnen we ook rekenen op een explosie aan nieuwe technologieën om betalingen zowel sneller als veiliger te maken. Bedrijven hebben gewerkt met biometrische gegevens, zodat betalingen in de nabije toekomst worden beveiligd met iris-scanning, gezichtsherkenning of vingerafdrukverificatie. Het doel is altijd hetzelfde: gebruik van technologie om de winkelervaring soepeler, sneller en veiliger te maken.

 

4. Sociale netwerken: delen, kopen, verbinden

Koopknoppen zien we de laatste maanden steeds vaker terug op social media: van Twitter en Pinterest tot Instagram en Facebook, alle grote spelers hebben knoppen geïntroduceerd die bezoekers uitnodigen om direct tot aankoop over te gaan. Deze social commerce trend wordt hoogstwaarschijnlijk alleen maar intensiever in 2016. Geen onverwachte ontwikkeling, aangezien alle spelers er voordeel van hebben: voor sociale platformen is het een interessante manier om een groter publiek te bereiken, voor klanten wordt winkelen gemakkelijker en socialer.

 

5. Mobiliteit, binnen en buiten de winkel

Volgens Forrester Research zullen eind 2016 naar verwachting 4,8 miljard mensen wereldwijd gebruikmaken van een smartphone. Consumenten zijn steeds meer mobiel en gebruiken hun smartphone om onderweg aankopen te doen. eMarketer voorspelt dat eind 2016 25% van alle Amerikaanse online aankopen plaatsvindt op een mobile device.

 

Succesvolle retailers zullen investeren in zowel mobile commerce als in digitale kanalen om de klant te ondersteunen terwijl hij in de winkel is. In 2015 gebruikten drie van de vier shoppers hun mobiele telefoon in de winkel, om productinformatie en de beschikbaarheid van producten te raadplegen; in 2016 zullen deze cijfers naar verwachting alleen maar toenemen.

 

In-store mobiliteit zal zich ook doorvertalen in mobiele kassa’s. Mobiele kassasystemen vereenvoudigen de interactie met klanten, versnellen transacties en stellen verkoopmedewerkers in de gelegenheid om klanten van correcte, up-to-date product- en voorraadinformatie te voorzien.

 

6. Waardering voor klein

Relatief kleine winkels zijn de laatste jaren overal opgedoken en deze trend zal zich voortzetten in 2016, zo voorspellen experts. In plaats van te concurreren met het enorme productaanbod van online winkels, gaan veel retailers voor een andere aanpak: overleven door klein en toegankelijk te zijn. Dit is geen kwestie van downsizen: veel van de grote spelers, van Target tot Walmart, behouden hun grote verkooppunten, maar voegen kleine winkels toe aan hun mix. Deze nieuwe locaties worden gezien als one-stop shops met verschillende producten: niet alles is aanwezig, maar er is een beetje van alles.

 

7. Van omnichannel naar omni-ervaring

In 2016 worden de grenzen tussen online en offline verkoop naar verwachting steeds vager. Omni channel is niet nieuw meer: van zoeken tot kiezen, kopen en ophalen; klanten doen hun aankopen via een veelvoud aan kanalen. In 2016 is het niet meer voldoende voor retailers om een ‘omni channel strategie’ te hebben: consumenten wereldwijd verwachten een uniforme retailervaring waarbij ze zich soepel door de verschillende kanalen kunnen bewegen met volledig inzicht in voorraden en prijzen. Succesvolle retailers zijn in 2016 in staat om met originele en functionele oplossingen een brug te slaan tussen online en offline ervaringen. Digitale hulpmiddelen in de winkel implementeren om het shoppen interactiever te maken, is alweer oud nieuws: alleen de echt innovatieve retailers zullen succesvol zijn dit jaar.

 

8. In lijn met de mentaliteit van generatie Y

De Millennials, ook wel generatie Y, zijn de grootste consumentengroep van dit moment en vooruitstrevende retailers kunnen dus maar beter luisteren naar wat deze generatie te zeggen heeft. In 2016 zullen we een daling zien op het gebied van klantloyaliteit, omdat Generatie Y de grote merken verruilt voor lokale winkels, boetiekjes en minder bekende merken. Tegelijkertijd zijn de Millennials loyaal naar merken die staan voor de juiste waarden, namelijk authentiek, transparant en maatschappelijk verantwoord. Transparantie is het modewoord dit jaar: consumenten willen weten waar hun producten vandaan komen en zij zullen merken belonen die hierover eerlijk en oprecht zijn in hun communicatie.

 

Succes zal in 2016 afhankelijk zijn van het vermogen van retailers om hun klanten een gepersonaliseerde, naadloze winkelervaring te bieden. Vooruitstrevende retailers concentreren zich in hun inspanningen op het creëren van een winkelroute die aansluit op de eisen en wensen van de klant, dankzij integratie van in-store technologie, mobile, cloud, analytics en sociale media in een uniform systeem, met als doel klantenbinding te stimuleren.

 

De markt ontwikkelt zich in rap tempo. Heeft u behoefte aan ondersteuning, neemt u dan gerust contact met ons op. Wij helpen u als LS Retail-partner graag met praktische adviezen en technische oplossingen.