De evolutie van omnichannel ondernemen

 

Blog omnichannel ondernemen

De klant centraal stellen. We roepen het allemaal en doen er alles aan om dit met onder andere automatisering te bewerkstelligen.

Vandaag de dag kiezen consumenten een retailer op basis van een goed retourproces, gepersonaliseerde aanbiedingen, productbeschikbaarheid via hun mobile device, uitmuntende e-commerce en consistente samenhang tussen de kanalen wat betreft huisstijl, aanbiedingen en personalisering. 

 

“Vooral dit laatste is opvallend”, zegt Rembrandt Kuijpers, Managing Partner bij TCOG. “De klant wenst samenhang tussen de kanalen. Hiermee zeggen we dus dat de klant rondom de verschillende kanalen acteert en de kanalen centraal staan.”

 

Met alle voorwaarden en eisen van de consumenten, is het belangrijk dat alles om hen draait en de technologie hierop is afgestemd. Rembrandt legt uit: “De huidige automatiseringsmogelijkheden brachten ons al een stap in de goede richting. We gingen van een single-channel benadering, via e-commerce naar een multichannel omgeving. Ieder verkoopkanaal (webshop en winkel) draaide echter nog steeds op een eigen systeem waardoor de klant niet altijd voorzien kon worden van de juiste realtime informatie. Omnichannel voegde hier de ondersteuning van onder andere loyaliteitsprogramma’s aan toe, maar nog steeds in een separaat systeem. Dus de vraag blijft: Met welk systeem en welke inrichting draait het écht om de consument?”

 

Unified Commerce

Het antwoord op deze vraag is volgens TCOG duidelijk: ‘Unified Commerce’. “Het is de logische evolutie van omnichannel waarbij de klant alle focus krijgt. Het is een grote ommekeer in denkwijze. Dit blijkt ook uit het feit dat het woord ‘channel’ niet terugkomt in de nieuwe benaming. Unified Commerce gaat om het verbinden van de kanalen vanuit hetzelfde backoffice systeem en niet om de kanalen zelf”, licht Rembrandt toe.

Door Unified Commerce te injecteren met intelligentie, kunnen zaken als nee-verkoop, optimaal voorraadbeheer (over de verschillende kanalen), inzicht in marges, het optimaliseren van de mark-down pricing alsmede het naar de markt brengen van nieuwe collecties goed worden gemanaged.

 

Het belangrijkste voordeel van Unified Commerce is het werken vanuit één systeem. Door het centraal stellen van de klant binnen het ecosysteem, worden oude kanalen afgebroken en is er voldoende ruimte voor groeiende kanalen zoals wearables. “Hierdoor zijn zaken als product, productkenmerken, prijs, promotie, klant, loyaliteitsprogramma’s, voorraad, etc. centraal beschikbaar én voor alle kanalen. Hiermee kan er worden voldaan aan de wensen én eisen van de hedendaagse consument en staat de klant weer écht centraal”, besluit Rembrandt.

 

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met ons op of vraag een gratis adviesgesprek aan!

 

Bron: FashionUnited

Picture of Chiara

Chiara

Chiara werkt sinds 2013 als Marketing & Event Consultant voor TCOG. Zij is werkzaam vanuit het hoofdkantoor in Turnhout, België. Haar grafische achtergrond komt goed van pas in de veelzijdige marketing rol die zij bij TCOG uitoefent, en het is net dat wat haar job zo uitdagend maakt!

Meer blogs

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.