Boost uw retail business met promoties
Het is een veel voorkomende strategie van retailers en merken om gebruik te maken van kortingen of promoties, om zo de groei van hun business te stimuleren. Periodieke en seizoensgebonden kortingen kunnen de vraag naar producten doen verhogen tijdens rustige momenten, de voorraad wegwerken, nieuwe klanten aanwerven, klantenloyaliteit genereren én de winstgevendheid op lange termijn vergroten. Wees voorzichtig: wanneer het op de verkeerde manier aangebracht wordt, kunnen promoties uw merkwaardering naar beneden halen.
4 strategieën bij het inzetten van promoties
Dus, hoe zet u kortingen, aanbiedingen of promoties het best in om uw specifieke “business goals” te halen? Hier vindt u vier strategieën (komende van supermarkten) die u helpen bij het inzetten van de juiste promotie voor uw specifieke doelen.
Doel #1: Nieuwe klanten aanwerven
Vele supermarkten maken gebruik van tijdelijke kortingen om producten in de kijker te zetten die anders niet worden aangeboden. “Flash sales” is een type promotie die u toelaat de prijs van een item te wijzigen voor een zeer beperkte periode. Deze promotie kan instaan voor het aantrekken van nieuwe klanten waarbij er een gevoel van schaarste voor het item wordt gecreëerd. Voorbeeld: een 12 uur durende korting op een barbecue aan het begin van de zomer zal er ongetwijfeld voor zorgen dat er nieuwe klanten over de vloer komen, waarna de kans groot is dat deze ook terugkomen.
Doel #2: Huidige klanten behouden
Het implementeren van een loyaliteitsprogramma voor klanten kan een goede manier zijn om een langdurige connectie met hen op te bouwen. Vele supermarkten bieden een klantenkaart aan waardoor de klanten kunnen genieten van lagere prijzen en kortingen. Deze kaart zorgt voor een win-win situatie: de klant is tevreden met de besparingen die hiermee gepaard gaan, en u kan waardevolle klantgegevens verzamelen.
Met behulp van de informatie die u uit uw loyaliteitsprogramma haalt, kunt u bijvoorbeeld te weten komen welke producten het meest samen verkocht worden of welke producten populair zijn bij een specifieke doelgroep. Vervolgens kunt u deze informatie gebruiken om meer gerichte promoties te creëren en uw prijsstrategie te optimaliseren.
Doel #3: Zorg voor terugkerende klanten
Volgens de statistieken zorgen uw vaste klanten jaarlijks voor gemiddeld 67% van de aankopen, u kan hen dus maar beter tevreden houden. Procentuele kortingen kunnen een effectieve manier zijn om terugkerende bezoeken te stimuleren. Door klanten een korting te geven bij hun volgende aankoop (bv. 20 euro korting bij een aankoop vanaf 100 euro), geeft u hen een directe stimulans om terug te keren op korte termijn. Om het aanbod nog verleidelijker te maken, kan u klantgerichte aanbiedingen of promoties inzetten. Dit soort aanbiedingen kunnen gebruikt worden doorheen het hele jaar, of strategisch aangeboden worden aan een nieuwe klant na een eerste aankoop.
Doel #4: Werk voorraad weg voor het volgende seizoen
Volume-gebaseerde kortingen zijn een goede optie om uw stock weg te werken. Klanten van supermarkten zijn hierbij erg gemotiveerd door het feit dat hoe meer ze aankopen, hoe meer ze sparen. U kunt ook experimenteren met het bundelen van producten tot een gecombineerd aanbod. Op die manier zorgt u ervoor dat producten die niet zo populair zijn toch stilaan verdwijnen uit uw stock.
Optimaliseer uw aanbiedingen en ken uw klanten
De twee belangrijkste vragen die u zich moet stellen als het gaat om het leveren van gerichte aanbiedingen zijn:
Wat zijn mijn zakelijke doelstellingen? Afhankelijk van wat u wil bereiken, selecteert u een promotie die uw doelstelling ondersteunt.
Heb ik een geschikt IT systeem? Uw retail management systeem moet sterk en flexibel genoeg zijn om onder andere verschillende promoties op hetzelfde moment door te kunnen voeren. Is dat niet het geval, kijkt u best uit naar een software systeem dat u hier wel van kan voorzien.
Meer weten over de volledig geïntegreerde oplossing LS Retail? Neem contact op met onze sales afdeling via [email protected].