Hoe retailers zich voorbereiden op het digitale kerstshoppen

 

Blog digitale kerstshoppen

Terwijl retailers zich voorbereiden op de drukste tijd van het jaar, vertellen statistieken van wereldwijde adviesbureaus zoals Deloitte en Forrester hetzelfde verhaal: het winkelend publiek zal minder fysieke winkels bezoeken en meer tijd besteden online.

 

Deloitte meldt ook een duidelijke interesse in online en contactloze oplossingen. Bijna twee op de drie consumenten zijn van plan om het grootste deel (72%) van hun budget voor de kerstinkopen online uit te geven.

 

Kerstshoppen: 4 voorspellingen

In deze blog gaan wij in op 4 voorspellingen met betrekking tot het kerstshoppen, en geven we u tips om het beste uit deze onvoorspelbare periode te halen:

 

1. Verbeter uw digitale mogelijkheden

Dit jaar verwacht Deloitte dat de verkoop via e-commerce kanalen voor eindejaarsinkopen met 25% tot 35% zal stijgen ten opzichte van vorig jaar. Om deze kans optimaal te benutten kan u de volgende zaken overwegen:

  • Gebruik een marketingmix om consumenten naar uw webshop te leiden: test en maak gebruik van e-mail campagnes, sociale-mediamarketing, promoties en gepersonaliseerde aanbiedingen.
  • Wees klaar voor potentiële pieken in het online verkeer gedurende het hele winkelseizoen. Bekijk uw e-commerce strategie, en zorg ervoor dat uw webshop steeds dezelfde snelheid en kwaliteit kan leveren, zelfs bij piekmomenten.
  • Denk aan het toevoegen van Augmented Reality en Virtual Reality mogelijkheden, omdat ze de consument effectiever in de richting van een aankoop kunnen sturen dan bijvoorbeeld recensies of aanbevelingen. Denk hierbij aan virtuele try-ons, de mogelijkheid om virtuele items in real-life omgevingen te plaatsen en een 3D-weergave van producten.

2. Bereid u voor op vroege shoppers met promoties

Dit jaar zei een derde van de consumenten dat ze vroeger zouden starten met hun eindejaarsinkopen dan normaal, een studie van Coresight Research. Ook retailers hebben geprobeerd deze trend te stimuleren om overbevolking te vermijden.

 

“In een jaar vol onzekerheid en de heersende covid-19 situatie moedigen we de consument aan om de last-minute spanningen die komen kijken bij de feestdagen, zoals lange rijen en transportvertragingen, te vermijden”, aldus NRF-voorzitter en CEO Matt Shay. “Retailers staan klaar voor de verkoop, er is geen reden om te wachten.”

 

Om het winkelend publiek aan te moedigen om vroeg te starten met winkelen, kunnen retailers inzetten op:

  • Vroegtijdige promoties, inclusief speciale aanbiedingen voor de verzending;
  • Speciale pagina’s op de webshop om het winkelend publiek in de feeststemming te brengen;
  • Gepersonaliseerde aanbiedingen die naar klanten worden gestuurd via e-mail en sociale media;
  • Gepersonaliseerde aanbevelingen die gebruik maken van eerdere winkelgegevens in uw webshop.

3. Producten boven belevenissen

Belevenis cadeaus zoals een wellness weekend, een ticket voor een concert of een ritje met de zipline, waren de laatste jaren steeds populairder geworden. Dat veranderde snel. Uit een peiling van Coresight Research bleek dat in 2020 weer 7 op de 10 mensen geld zouden uitgeven aan producten in plaats van aan belevenissen. Categorieën die met oog op het eindejaar naar verwachting de meeste inkomsten zullen genereren zijn artikelen die gericht zijn thuisactiviteiten: fitnessapparatuur, lounge-kleding, beautyproducten, bureauaccessoires en accessoires voor het interieur.

 

De omstandigheden rond de manier waarop mensen geschenken uitwisselen zijn ook veranderd, en kunnen ook van invloed zijn op het soort artikelen dat deze feestdagen het best verkopen. “De consument is gewend om geschenken te kopen, ze in te pakken en onder de boom te zetten,” zei Michael Brown, een partner bij adviesbureau Kearney. “Maar zelfs het kopen van geschenken zou kunnen worden onderdrukt, aangezien families niet massaal samenkomen. Anderzijds kunnen grotere items direct naar de ontvanger gestuurd worden vanuit de webshop, wat maakt dat de vraag hiernaar groter kan zijn.”

 

4. Creëer een contactloze winkelervaring

Volgens onderzoek van Ipsos Retail Tracking zal het merendeel (53%) van de consumenten kiezen om hun eindejaarsinkopen te doen in winkels die contactloos winkelen aanbieden. Traditionele winkels zullen alle contactpunten moeten heroverwegen en meer dan in voorgaande jaren op hun digitale mogelijkheden moeten leunen als ze willen slagen.

 

Enkele ideeën om te overwegen:

  • Contactloze betalingsmogelijkheden worden steeds populairder en kunnen eenvoudig worden toegevoegd aan uw kassa.
  • Self-checkout kassa’s geven klanten een low-touch optie om te betalen voor hun artikelen, en helpen het risico op lange wachtrijen bij de kassa te verminderen.
  • Contactloze thuisbezorging hoeft niet alleen voor online aankopen te zijn. Als u al een bezorgsysteem hebt ingesteld, kunt u overwegen om klanten die uw winkels bezoeken en zelf geen artikelen mee naar huis willen nemen, de mogelijkheid te bieden.
  • Moedig online aankopen aan en zorg voor ophaalmomenten in de winkel. Of u nu gaat voor click & collect, curbside pickup (waar de klant naar de winkel rijdt en wacht in de auto terwijl het personeel de artikelen in de kofferbak legt) of een andere oplossing, waar het om gaat is dat u een manier vindt om uw klanten snel, veilig en gemakkelijk van hun aankopen te kunnen voorzien.
  • Aangepaste winkeltijden. Verminder het risico op drukte in de winkel door het invoeren van aangepaste winkeltijden.

Bereid u voor op de toekomst

De eindejaarsinkopen zullen dit jaar anders verlopen dan normaal, maar het kan de koers voor meer seizoenen vormgeven. De revolutionaire verschuiving in de koopgewoonten naar online en contactloos, die we de afgelopen maanden hebben meegemaakt, zal niet snel verdwijnen.

 

Het goede nieuws is dat retailers hebben laten zien dat ze zich snel kunnen aanpassen als de situatie kritiek wordt. Ze weten nu dat digitale transformatieplannen geen jaren van analyses en wat-als nodig hebben: men moet hun angst voor verandering overwinnen om hun bedrijf in de toekomst te kunnen laten groeien en kansen te grijpen als ze zich voordoen.

 

Bron: LS Retail

Picture of Chiara

Chiara

Chiara werkt sinds 2013 als Marketing & Event Consultant voor TCOG. Zij is werkzaam vanuit het hoofdkantoor in Turnhout, België. Haar grafische achtergrond komt goed van pas in de veelzijdige marketing rol die zij bij TCOG uitoefent, en het is net dat wat haar job zo uitdagend maakt!

Meer blogs

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.