Wat CEO’s moeten weten om succesvol te zijn in retail

 

Blog retail CEOs

Het veranderende consumentengedrag verandert de toekomst van de retail. De vaardigheden die de retail CEO’s van vandaag nodig hebben om een bedrijf morgen succesvol te leiden, veranderen ook. Flexibiliteit en het vermogen om trends te zien en snel de juiste richting in te slaan zijn twee noodzakelijke eigenschappen geworden voor de CEO’s van morgen. “De business verandert zo snel en ingrijpend dat mensen die zich kunnen aanpassen noodzakelijk zijn,” zegt Paula Williamson-Reid, president van Reid & Co Executive Search LLC. 

 

Flexibiliteit, snelheid van handelen, product- en operationele kennis, expertise in data-analyse – het is een flinke lijst van competenties waar men aan moet voldoen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in het rapport van het World Retail Congress wordt toegegeven dat slechts weinig van de CEO’s van vandaag over de vereiste vaardigheden beschikken. “Van de tien CEO’s in de retail zouden er slechts vier in aanmerking komen als ze vandaag opnieuw zouden solliciteren”, zegt Bijou Kurien, voormalig President & CEO bij Reliance Retail in India.  

 

Gelukkig moeten CEO’s hun bedrijven niet alleen managen. Twee belangrijke elementen kunnen het verschil maken tussen in het duister tasten en het creëren van een effectieve, op gegevens gebaseerde bedrijfsstrategie: 

 

  1. Het hebben van bekwame medewerkers en consultants die het bedrijf helpen sturen
  2. Het gebruik van de juiste technologie

De keuze voor de juiste technologie

Maar hoe kiest u de juiste technologie, wanneer IT nog sneller beweegt dan de consument? Het loont de moeite om u eerst te concentreren op de doelstellingen die u wilt bereiken, en dan te analyseren welke technologie u kan helpen om die te bereiken. Hier volgen 3 tips voor CEO’s om op de hoogte te blijven van de nieuwste technologische, financiële en retailtrends.

 

1.Krijg één overzicht van uw belangrijkste bedrijfsfuncties

Om te begrijpen waar uw bedrijf naar toe gaat en hoe u het kunt sturen, hebt u een visie nodig die duidelijk en allesomvattend is. Als u gebruik maakt van losse systemen, hoe goed geïntegreerd ook, kunt u niet het realtime overzicht krijgen dat u nodig heeft. Erger nog, u loopt het risico beslissingen te moeten nemen op basis van gegevens die oud, onvolledig of gewoon onjuist zijn. Een unified commerce-systeem brengt de verschillende softwareoplossingen die worden gebruikt om de retailbusiness te runnen, van back-end tot front-end en over alle kanalen heen, samen in één platform. Zo kunt u de financiën volgen samen met de voorraad, de verkoop, de klanttevredenheid en alle andere bewegende delen van uw bedrijf binnen hetzelfde softwareplatform.

 

En als u werkt met consistente, betrouwbare gegevens, dan heeft u de juiste set-up om business intelligence tools toe te voegen. Deze door kunstmatige intelligentie aangedreven systemen kunnen u helpen het beste uit uw gegevens te halen, door verschillende aspecten van uw bedrijf met elkaar te verbinden en u inzichten te geven die tot nog slimmere zakelijke beslissingen leiden.

 

2.Bepaal de doelen voor uw bedrijf, maar wees bereid om u aan te passen waar nodig

De retail verandert snel, maar een leider in de retail moet beslissen welke veranderingen het niet waard zijn om te volgen, en welke er wel toe doen. Richard Branson heeft gezegd dat het hoofd van het bedrijf de visie moet bepalen, maar bereid moet zijn om van koers te veranderen als dat nodig is. Misschien heeft het lanceren van pop-up stores tot nu toe nooit zin gehad binnen uw bedrijfsstrategie – maar het tij kan aan het keren zijn. Het kan zinvol zijn om op een nieuwe trend in te spelen als het project past in de algemene visie van het bedrijf.

 

3.Weet hoe uw bedrijf ervoor staat en waar het naartoe gaat

Schrijver Antoine de Saint-Exupéry heeft ooit gezegd dat “een doel zonder plan slechts een wens is”. Strategische CEO’s doen geen wensen voor het bedrijf. In plaats daarvan stellen ze doelen, maken ze een plan om ze te bereiken en volgen ze het succes onderweg. Als het doel is om meer producten online te verkopen, moet een datagedreven CEO weten wat de verkoopcijfers waren voordat hij het doel vaststelde, welke gegevens hij moet monitoren, en hoe hij de gegevens moet bijhouden om te weten of het doel wordt bereikt. Dit is waar KPI’s van pas komen. KPI’s zijn precies de maatregelen die een CEO nodig heeft om bij te houden hoe het bedrijf er financieel voor staat en daarbuiten. En dit is waar unified commerce een écht verschil kan maken. Met een unified commerce platform kunt u de gegevens voor alle KPI’s die u moet volgen, op één plaats verzamelen en bijhouden. Het stelt u ook in staat om de gegevens eenvoudig te splitsen tussen kanalen, producttypen, producten, locaties en meer, zodat u details krijgt die u nodig heeft om de juiste beslissingen te kunnen nemen. 

 

Blijf niet achter, wees de strategische leider die uw retailbedrijf nodig heeft, maar probeer het niet alleen te doen: zorg voor de juiste systemen en gegevens om uw zakelijke beslissingen te onderbouwen en te ondersteunen. Meer weten over hoe een unified commerce platform u en uw bedrijf naar de toekomst en verder zal leiden? Neem contact met ons op of vraag een gratis adviesgesprek aan.

 

Whitepaper: 10 KPI’s voor retailmanagers

Download nu onze gratis whitepaper en ontdek welke 10 KPI’s het meest belangrijk zijn qua sturing in de retail. Na het lezen van deze whitepaper weet u welke KPI’s van belang zijn om uw bedrijf toekomstbestendig te maken.