8 slimme tips om een succesvol e-commerce portaal te bouwen

Blog Ecommerce portaal

Als u een essentieel huishoudelijk apparaat of een gepersonaliseerd cadeau voor uw vriend nodig heeft, is de kans groot dat u het online koopt, of in ieder geval online onderzoek doet naar het product. Vandaag de dag kunt u met een paar tikken op uw telefoon bijna elk product vinden en laten bezorgen aan uw deur. Gemak en comfort zijn de belangrijkste redenen waarom de e-commerce verkoop op een stijgende lijn blijft, in de afgelopen vijf jaar is verdubbeld en geen tekenen van vertraging vertoont.

 

Online concurrerend blijven

Naarmate we vooruitkijken naar de voorspelling dat tegen 2025 bijna een kwart van alle verkopen wereldwijd online wordt gedaan, is het essentieel voor retailers om hun e-commerce strategieën up-to-date te houden. Hier volgen acht slimme tips die bedrijven kunnen gebruiken om online concurrerend te blijven.

 

1. Lever een naadloze ervaring over alle kanalen

Of uw klanten nu vooral interactie hebben met uw merk in de winkel of online, het leveren van een consistente winkelervaring is essentieel om herhaalaankopen te stimuleren. Als een klant een artikel wil terugsturen of wil ruilen, kan dat dan gemakkelijk online of in uw fysieke winkels? Kunnen ze hun inloggegevens op de website (en in de app) gebruiken om toegang te krijgen tot hun persoonlijke voorkeuren en aankoopgeschiedenis? Als consumenten winkelen, verwachten ze overal hetzelfde comfort – ongeacht of ze in uw winkel, op uw website of op uw mobiele app winkelen.

 

Om succesvol aan de verwachtingen van klanten te voldoen, hebben retailers een omnichannel strategie nodig die de winkelervaring kan verbinden, ongeacht waar de klanten zich bevinden. De Spaanse kledingketen Zara bijvoorbeeld, heeft een winkelapp die hun e-commerce site en fysieke winkels naadloos verenigt. Klanten kunnen via de app toegang krijgen tot een realtime, 360-graden overzicht van de voorraad, zowel online als in de winkel; ze kunnen artikelen bekijken op hun dichtstbijzijnde locatie, de voorraadbeschikbaarheid controleren en een bezorgoptie kiezen.

 

2. Maak winkelen gepersonaliseerd

Tegenwoordig verwachten consumenten een hoog niveau van personalisatie – vooral als ze online winkelen. Het is gemakkelijk om te vinden wat u wilt als de website weet wie u bent en wat uw voorkeuren zijn. Als een site uw persoonlijke maat, aankoopgeschiedenis en favoriete artikelen onthoudt, wordt het klikken op de ‘nu kopen’ knop gemakkelijker. Maar liefst 80% van de klanten beweert meer geneigd te zijn om een aankoop te voltooien als de retailer een gepersonaliseerde ervaring biedt.

 

Om succesvol het soort personalisatie te leveren dat consumenten willen, moeten retailers eerst begrijpen wat hun klanten kopen om zo de juiste producten en diensten te kunnen suggereren. Amazon bijvoorbeeld, blijft innoveren op het gebied van personalisatie, gebruikt de aankoopgeschiedenis en het browsegedrag van hun klanten om gerichte productaanbevelingen te doen.

 

3. Ontgrendel betekenisvolle data-inzichten

Door dieper in data-inzichten te duiken, kunnen retailers klanten benaderen met producten die ze willen en nodig hebben op het juiste moment. Een klant heeft bijvoorbeeld een favoriet cosmetisch product dat hij of zij meestal elke paar maanden opnieuw koopt. Toonaangevende retailers zouden deze gegevens kunnen gebruiken om een herinnering te sturen op het moment dat het product normaal gesproken op zou zijn en de klant aan te moedigen om opnieuw te kopen.

 

Het Amerikaanse grootwinkelbedrijf Target analyseert de historische gegevens van hun klanten om winkelvoorkeuren te begrijpen en gepersonaliseerde promoties aan te bieden via de mobiele app. Het bedrijf analyseerde bijvoorbeeld eerder de verkoop trends onder zwangere klanten en ontdekte dat hun koopgedrag veranderde op basis van het stadium van de zwangerschap waarin ze zich bevonden.

 

4. Moedig trouwe klanten aan en beloon ze

Een goed ontworpen loyaliteitsprogramma beloont leden voor herhaalaankopen zowel online als in de winkel, en biedt meer waarde aan de winkelervaring door exclusieve voordelen die niet toegankelijk zijn voor niet-leden.

 

Het Beauty Insider programma van Sephora is een van de meest geliefde loyaliteitsprogramma’s in de retail. Klanten die deel uitmaken van het programma kunnen punten verzamelen en uitgeven op de Sephora website, mobiele app en fysieke winkels. Het lidmaatschap bestaat uit drie niveaus en neemt toe naarmate een klant meer uitgeeft, waardoor ze toegang krijgen tot exclusieve aanbiedingen en voordelen, zoals een gratis verjaardagscadeau of een gepersonaliseerde make-over.

 

5. Optimalisatie voor mobiele apparaten

Aangezien ongeveer 91% van de consumenten online aankopen doen met hun smartphone, blijft mobiele handel (m-commerce) de toekomst van online winkelen vormgeven. Een grote aantrekkingskracht is dat mobiel winkelen gemakkelijk en handig is. Consumenten hebben hun kaartgegevens opgeslagen op hun smartphone en kunnen gemakkelijk schakelen tussen online browsen en een aankoop doen. Tegenwoordig maken veel retailers hun mobiele apps ook bruikbaar in fysieke winkels om de winkelervaring te versnellen.

 

De Nike shopping app laat klanten online naar producten zoeken en gemakkelijk via de app kopen, terwijl ze ook vroegtijdig toegang krijgen tot productlanceringen en de mogelijkheid hebben om met een Nike specialist te chatten voor stijladvies. Daarnaast werkt de app naadloos in Nike’s fysieke winkels om de toegankelijkheid en verkoop te verhogen. Als ze een winkel bezoeken, kunnen klanten de app gebruiken om een pasbeurt aan te vragen, streepjescodes van artikelen te scannen om productinformatie te krijgen, en hun aankoopgeschiedenis te bekijken om eerder gekochte stijlen en maten te raadplegen.

 

6. Bied flexibele bezorg- en afhaalopties aan

Niets is beter dan een snelle levering. Als een klant een product bestelt, wil hij of zij niet te lang wachten op de aankomst ervan. Volgens een rapport van McKinsey vindt ongeveer 90% van de consumenten dat twee of drie dagen verzending de standaard moet zijn voor retailers. Andere rapporten hebben uitgewezen dat ongeveer 22% van de klanten hun winkelwagen verlaat vanwege trage levering. Het aanbieden van gemakkelijke en flexibele bezorgopties geeft uw klanten gemoedsrust en een laatste duwtje in de rug om over te gaan tot een effectieve aankoop.

 

Retailers nemen deze bezorgverwachtingen van klanten serieus en proberen hun bezorgtijd te optimaliseren. De Britse kruidenier Sainsbury’s bijvoorbeeld, geeft klanten de mogelijkheid om dezelfde dag te laten bezorgen op bestellingen die aan hun minimale aankoopvereiste voldoen, of om te kiezen voor click & collect diensten zonder extra kosten.

 

7. Maak gebruik van de kracht van sociale media

Naast m-commerce biedt sociale handel nog een andere mogelijkheid voor retailers om in contact te komen met consumenten. TikTok, YouTube en Instagram zijn slechts enkele van de platforms waar sociale handel floreert. Door de consument te ontmoeten binnen deze sociale omgevingen, kunnen retailers de weg naar de kassa verder verkorten en de algehele verkoop stimuleren.

 

Kleding- en accessoiremerk Gymshark is een goed voorbeeld van het gebruik van sociale media platforms om de naamsbekendheid te vergroten en online interesse te wekken. Door strategisch samen te werken met online creators op allerlei platforms, en gebruik te maken van hashtags en community engagement om verkeer te genereren, zijn ze erin geslaagd om binnen tien jaar na hun oprichting een bedrijf van £1 miljard op te bouwen. Ze begrijpen ook hun publiek goed, en gebruiken verschillende sociale media kanalen om verschillende soorten consumenten te bereiken.

 

8. Ontwikkel innovatieve consumentenervaringen

Van interactieve etalages tot virtuele paskamers, retailers bedenken steeds nieuwe, spannende en innovatieve ervaringen om de kloof tussen online en offline te overbruggen en memorabele momenten voor hun klanten te creëren. Veel retailers hebben de kracht van Augmented Reality (AR) en virtuele ruimtes benut om producten op nieuwe manieren aan klanten te laten zien en aankoopbeslissingen te ondersteunen. Ongeveer 61% van de consumenten zegt dat ze liever winkelen bij retailers die AR-ervaringen aanbieden, maar meer dan de helft van de retailers is nog niet klaar om dat te doen. Er is dus nog veel onbenut potentieel.

 

IKEA loopt al geruime tijd voorop op het gebied van AR-technologie met hun IKEA Place app, waarmee gebruikers producten in realtime kunnen uitproberen. De applicatie bevat realistisch weergegeven 3D-producten die op ware grootte zijn met een nauwkeurigheid van 98%, zodat klanten kunnen zien of het artikel dat ze willen past in hun huis voordat ze het kopen. Onlangs heeft het bedrijf de AI-gedreven IKEA Kreative app uitgebracht, waarmee gebruikers hun leefruimtes kunnen personaliseren en hun ontwerpideeën tot leven kunnen brengen. Gebruikers kunnen interactieve showrooms bezoeken, hun kamers thuis scannen, items uit de ruimte verwijderen en nieuwe producten toevoegen om de ruimte naar hun smaak in te richten.

 

Technologie om uw e-commerce strategie te laten groeien

Om een merk te laten groeien dat echt resoneert bij consumenten, moeten retailers samenwerken met vooruitstrevende technologiebedrijven die hen kunnen helpen hun online en offline aanwezigheid te verbeteren. Deloitte legde in zijn laatste retailtrendsrapport uit dat retailers de nieuwste technologieën zullen moeten benutten om bij te blijven met het veranderende consumentengedrag en zich te onderscheiden in een drukke, concurrerende markt. Om voort te bouwen op hun e-commerce aanbod, raadt Deloitte aan dat retailers “communiceren en consumenten bedienen waar ze het meeste van hun tijd doorbrengen”.

 

Neem contact op met onze experts om te ontdekken hoe TCOG u kan ondersteunen bij het opzetten van een succesvolle e-commerce strategie voor uw bedrijf.

 

Bron: LS Retail

Meer blogs

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.