3 technologieën die retail jobs veranderen
Onderzoek heeft herhaaldelijk aangetoond dat gelukkige werknemers meer geneigd zijn om op hun werk te blijven, en dat de tevredenheid van werknemers een positief effect heeft op de tevredenheid van klanten. Toch investeren te weinig retailers in hun personeel.
“Winkelmanagers hebben het te druk met brandjes blussen en goed personeel te vinden waardoor er te weinig tijd overblijft om het bedrijf echt te leiden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat winkels vol operationele problemen zitten en een slechte klantenervaring leveren”, zegt Harvard Business Review in “The financial case for good retail jobs”.
Technologieën die jobs in retail zullen veranderen
Het wordt tijd dat retailers zich richten op het interessanter maken van jobs in de retailbranche, om waardevolle werknemers te kunnen behouden en betere ervaringen op te bouwen voor consumenten. Technologie kan daarbij helpen. Hier volgen drie soorten technologie die jobs in de retail de komende jaren ten goede zullen veranderen, en die vandaag al kunnen worden geïmplementeerd om de betrokkenheid en werktevredenheid van het personeel te vergroten.
1. De Cloud
De cloud is een van de weinige winnaars van de Covid-19 crisis. In een recent KPMG-rapport verklaarde 56% van de 900 ondervraagde technologie-executives dat de pandemie de migratie naar de cloud tot een “absolute noodzaak” heeft gemaakt. Het runnen van uw IT infrastructuur in de cloud brengt verschillende voordelen met zich mee, waaronder de ondersteuning voor meer flexibele werkregelingen en werken op afstand.
“Retail, en omnichannel retail in het bijzonder, is gebouwd op data. Om gegevens te analyseren hoeft u tegenwoordig niet meer op de winkelvloer te zijn om naar vellen met geprinte statistieken te kijken”, zegt Carsten Wulff, Vice President bij LS Retail. “Als u een cloudgebaseerde retailoplossing gebruikt die informatie uit uw winkels en e-commerce haalt, krijgt u een eenduidig beeld van uw klanten over alle kanalen en transacties heen. Deze gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden om gepersonaliseerde promoties of communicatie te ontwerpen die hen op een zinvolle, persoonlijke manier bindt, waar dan ook.”
Werken op afstand, of thuiswerken zoals het vaak wordt genoemd, zal een groot deel uitmaken van het werklandschap van morgen. Aangezien steeds meer bedrijven van plan zijn om werknemers in de nabije toekomst ten minste een paar dagen per week thuis te laten werken, wordt het van het grootste belang om te beschikken over technologieën zoals Microsoft Teams, die samenwerking en het veilig en tijdig delen van informatie ondersteunen – in andere woorden, systemen die in de cloud draaien.
2. Unified Commerce
Unified commerce combineert alle functionaliteit die nodig is om een retailbedrijf te runnen – backoffice, financiën, verkoop, CRM, e-commerce en voorraadbeheer – binnen één softwareplatform. Voor retailmedewerkers betekent het werken met één softwareoplossing in plaats van vele los van elkaar staande oplossingen minder handmatige en repetitieve taken, minder kans op fouten, minder tijdverspilling en een hogere efficiëntie.
Met een uniform handelssysteem krijgen werknemers ook inzicht in elk aspect van het bedrijf, van inventaris en merchandising tot prijzen, Point of Sale, rapportage en meer. Op deze manier zijn ze in staat om elke vraag van de klant deskundig te beantwoorden. Wil een klant een product vergelijken met een soortgelijk product dat hij op een andere winkellocatie heeft gezien? Uw medewerkers kunnen de artikelen op de POS opzoeken en vergelijken, controleren welke varianten nog beschikbaar zijn in elke winkel en elk magazijn in uw winkelketen, en als het een match is producten reserveren of bestellen voor de klant.
Als u de kracht van unified commerce software toevoegt aan die van de cloud, opent u de mogelijkheid om op afstand toegang te krijgen tot alle informatie die medewerkers nodig hebben om online ondersteuning te bieden, voorraadtaken te beheren, klanten te adviseren, realtime verkopen te bekijken, trends te analyseren, en nog veel meer.
3. Intelligente analyse
Door intelligentie toe te voegen aan data kunnen retailers helpen gegevens die via meerdere kanalen zijn verzameld, om te zetten in bruikbare inzichten in het bedrijf.
De kracht van analysetools ligt in hun vermogen om grote hoeveelheden gegevens door te nemen en patronen en trends te ontdekken die het blote oog niet zou zien. Medewerkers in marketing en merchandising kunnen begrijpen wanneer en hoe hun klanten winkelen op elk kanaal, en welke producten en displays hun aandacht trekken. Zij kunnen deze inzichten vervolgens gebruiken om de productassortimenten aan te passen, de meest geschikte marketingstrategieën te bepalen en sneller het juiste product in de handen van elke klant te leggen. Voor aanvullings- en assortimentsplanningsmanagers is AI-ondersteunde vraagplanningssoftware een enorme aanwinst. Het vereenvoudigt hun werk en helpt onzekerheid en risico’s te verminderen, evenals de complicaties die voortkomen uit toekomstige modelberekeningen.
Medewerkers in staat stellen geweldige ervaringen te leveren
Medewerkers zijn het gezicht en het hart van uw retailmerk. Als uw medewerkers tevreden zijn, zullen ze kennis, persoonlijke aandacht en enthousiasme overbrengen. Het spreekt voor zich dat u voor het opbouwen van een positieve werkcultuur meer nodig hebt dan een technologische oplossing. Maar als u eenmaal de basis hebt gelegd zal de juiste technologie u helpen om deze cultuur tot leven te brengen en te behouden.
Als u meer wilt weten over hoe de cloud, unified commerce en intelligentie uw werkplek kunnen transformeren om betere werk- en winkelervaringen te leveren, neem dan contact op met ons team van experts via [email protected].