Een krachtige nieuwe naam: TCOG
Een krachtige nieuwe naam, huisstijl en website. Total Concept Group (NL) en The Concept Group (BE) gaan vanaf nu verder als één merk: TCOG. De herpositionering onderstreept de synergie tussen de Nederlandse en Belgische tak van het bedrijf dat is gespecialiseerd in IT-oplossingen voor de fashionbranche.
Kort, krachtig en vooral eenduidig: de nieuwe bedrijfsnaam klinkt verrassend vertrouwd. En dat kan goed kloppen, want in de wandelgangen was TCOG als afkorting al jaren in gebruik door medewerkers en klanten. Gelijktijdig met de naamsverandering zet TCOG de focusstrategie op de fashionmarkt voort. Met LS Retail, een op Microsoft Dynamics NAV gebaseerde retailoplossing, en de overname van it suits IT in 2014 richt de softwarespecialist zich op fashion retail en fashion wholesale. Naast de fashiontak is TCOG gespecialiseerd in retail globaal en industry. Het portfolio wordt gecomplementeerd met oplossingen voor onder meer Product Data Management, Product Lifecycle Management, reporting en e-commerce.
De juiste experts
TCOG, met hoofdkantoren in IJsselstein en Turnhout, is een sterke organisatie waar een kleine zestigtal specialisten werkzaam zijn. Het merendeel van de medewerkers heeft een fashionachtergrond. De verwevenheid tussen de Nederlandse en de Belgische tak is groot. Zo vinden er regelmatig uitwisselingen plaats, afhankelijk van het benodigde specialisme. “Binnen de organisatie hebben we de mogelijkheid om voor ieder project de juiste experts in te zetten, variërend van loyalty tot finance”, aldus Rembrandt Kuijpers, die samen met compagnon Sebastiaan Karssen managing partner is voor Nederland. Francis Adams, managing partner voor België: “Het verbinden van twee landen in één merk biedt nog meer voordelen. Veel fashionklanten zijn zowel in Nederland als in België actief. Voor zaken zoals bijvoorbeeld de inrichting van de financiële administratie is er kennis van beide landen vereist. Met de eenwording van het merk over de landen heen, hebben we de juiste stap gezet om onze groei verder te verwezenlijken.”
Focus op vooruitgang
Voor de meeste fashionbedrijven is IT geen corebusiness, wel een noodzaak. De urgentie om te innoveren is evident met als streven om sneller en accurater te werken. Kuijpers: “Bij TCOG begrijpen we dat het samenspel tussen feiten, gevoel en creativiteit doorslaggevend is. We koesteren de creativiteit bij fashionbedrijven en ons doel is om op IT-gebied zoveel mogelijk te ‘ontzorgen’. Goede technologie ondersteunt het creatieve proces.” Om een implementatie succesvol te laten verlopen is een goede samenwerking van doorslaggevend belang.” TCOG is een partner met de focus op voortuitgang. Trends en ontwikkelingen worden nauwlettend in de gaten gehouden. Verwachtingen en beoogde doelstellingen worden in het voortraject uitvoerig besproken. “We doen er alles aan om bedrijven vooruit te helpen: onze klant staat centraal, wij voegen daar onze kennis en expertise aan toe.”
Heldere communicatie
Bij de herpositionering van TCOG hoort uiteraard een nieuwe website. Op de landingspagina kunnen fashionklanten direct een keuze maken tussen retail, private label of wholesale. In de nieuwe huisstijl zijn de vertrouwde kleuren van het logo opgefrist. De expertises hebben daarnaast elk een eigen beeldmerk. Het kruisteken voor fashion symboliseert het stiksel van een knoop. De circulaire vorm voor retail refereert naar de rondgang van producten in de keten. De communicatie wordt versterkt met stijlvolle zwart-witfotografie en pakkende slogans. Met de pay-off ‘See, Feel, Create’ speelt TCOG in op het creatieve karakter van de fashionbrache. Het draait niet alleen maar om de facts and figures, veel belangrijker is wat je met die technologie kunt creëren. Innovatie om de top te bereiken, dat is de winnaarsmentaliteit die TCOG omarmt.