MODELABEL DANTE6 IN DE KIJKER

Het Nederlandse modelabel Dante6 heeft een transformatie ondergaan, om zo dichterbij de wensen van de klant te komen. Het bedrijf heeft een lange periode druk gewerkt aan een nieuwe opbouw van de collecties. CEO Arlette Huisman legt uit waarom: “We willen dat de doorverkoop nóg beter wordt en vinden het belangrijk dat retailers de hoogst haalbare marge bereiken met onze collecties.”

Het is dit jaar tien jaar geleden dat ontwerpster Evelyne Brekelmans Dante6 oprichtte. Dat is niet alleen een feestelijke mijlpaal voor het label dat luxe fashion creëert voor 6 type vrouwen, in 6 fasen van haar leven voor 6 verschillende gelegenheden. De aanloop naar het jubileum was ook een uitgelezen moment om de opbouw van de collecties te herdefiniëren en af te zetten tegenover wie de Dante6-vrouw eigenlijk is.

“Wie is de Dante6-vrouw? Wat beweegt haar? Waar wordt ze blij van? Over die vragen hebben we ons opnieuw gebogen,” zegt CEO Arlette Huisman. De antwoorden hebben we onder andere vanuit digitale data gehaald. Die zeer waardevolle data kwam uit onze brandstore in Rotterdam, uit eigen e-commerce platforms en vooral vanuit de informatie die onze relaties, onze retailers, met ons wilden delen.”

Dante6 gaat voor snelle collectie-opbouw

Dante6 creëerde altijd al hoogwaardige fashion en lifestyle collecties voor 6 verschillende type vrouwen, in 6 fases van haar leven. Maar door middel van alle verzamelde gegevens konden Huisman en Brekelmans dit verder aanscherpen. “Aan de signatuur is niets veranderd,” benadrukt Huisman. “Maar we hebben wel de collectie-opbouw sterk verbeterd.”

Zo is er scherp gekeken naar de samenstelling van de collecties, per productcategorie. “Dus hoeveel blouses, hoeveel jurken en hoeveel broeken we het beste per collectie kunnen uitbrengen. Maar we hebben bijvoorbeeld ook de kleuren van de collecties afgestemd op de behoeften van consumenten op bepaalde momenten in het jaar. Ook hebben we de prijsmix opnieuw gefinetuned. Minimale aanpassingen kunnen heel grote verschillen laten zien in het resultaat van een collectie. Dante6 sluit nu nog sterker aan bij de needs vanuit de markt.”

Ook durft Huisman de traditionele seizoenen iets meer los te laten. Dante6 levert nu iedere maand een deelcollectie uit, genaamd ‘wardrobes’. Die deelcollecties bestaan uit een gedeelte ready-to-wear en een gedeelte dat de behoefte naar het volgende seizoen vervult. Daarnaast biedt Dante6 capsule collecties die direct uit voorraad leverbaar zijn om de omloopsnelheid en dus de marge in de winkels te bevorderen.

Data delen

Dante6 had al een samenwerking met TCOG voor ItSuitsFashion, de fashiontotaaloplossing van het softwarebedrijf. Maar tijdens het  transitieproces werkten de ondernemingen nog nauwer samen. Huisman: “Wat zo fijn is aan de mensen achter TCOG is dat op een professionele wijze luisteren naar onze behoeftes. Ook stelden ze een aantal kritische vragen, waardoor onze problematiek en de wensen scherper in beeld kwamen. Uiteindelijk hebben ze een plan van aanpak gemaakt en ons geholpen het kassasysteem zo in te richten dat we iedere maandagochtend met één druk op de knop een standaard rapportage uitdraaien. We zien precies hoe de stock beweegt, wat de best verkopende items zijn en welke stukken achterblijven in de verkoop. Dit delen we weer met het designteam, met de salesagenten én met retailers. Waarbij succes vanuit transparantie volgens mijn strategie als uitgangspunt geldt.”

Het is volgens de CEO nuttig om deze data te combineren met de gegevens van retailers. “Meer en meer retailers zijn bereid hun data te delen en dat is heel fijn, want door deze data kunnen we de collecties blijven aanscherpen. Hierdoor verbetert de doorverkoop in de winkels en blijft de marge voor retailers overeind.”

Huisman vindt het dan ook belangrijk dat winkeliers partners zijn voor de lange termijn. “Bij ons gaat de champagne niet open als we veel orders hebben geschreven, maar pas als we van retailers horen dat de doorverkoop goed was. We hopen nóg vaker te kunnen proosten, nu we intensiever samenwerken met onze partners, zoals retailers en TCOG.”

Meer informatie over onze totaaloplossing of deze case? Neem contact op via sales@tcog.nl en wij staan u graag te woord.

Bron: FashionUnited

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten