Joe’s Heroes bouwt aan duurzame missie

 

Nieuws Joe's Heroes

Planet-save slurpwear, met die pakkende slogan trekt Joe’s Heroes de aandacht. De jonge ondernemer achter deze start-up is Joe Pereboom (21), die met zijn milieuvriendelijke rietjes de wereld een stukje duurzamer wil maken. In TCOG vond hij een IT-partner die zijn missie van harte toejuicht.

 

Het idee voor Joe’s Heroes ontstond tijdens een reis door Afrika. Daar ontdekte Joe Pereboom, student Internationaal Business in Amsterdam, de meest prachtige stranden. Maar tijdens het snorkelen zag hij dat er ook veel plastic in de zee dobbert dat koralen aantast, schadelijk is voor zeedieren en aanspoelt op die parelwitte stranden. Terug in Nederland boog hij zich over de vraag hoe hij iets kon doen tegen deze ‘plastic soep’ in de oceaan. “Na de middelbare school heb ik eerst een jaar hotelschool gedaan. Daarna ben ik in de horeca gaan werken. Hierdoor weet ik dat rietjes een grote vervuiler zijn”, zegt hij. “Dagelijks worden er zo’n 500 miljoen rietjes geproduceerd. Terwijl je ze maar een paar minuten gebruikt en daarna weggooit.”

 

Mooi alternatief

Vanaf 2021 geldt er in de Europese Unie een verbod op plastic wegwerpartikelen zoals rietjes. En hoewel dat verbod niet zijn drijfveer was, biedt Pereboom met zijn bedrijf Joe’s Heroes duurzame alternatieven. Hij koos ervoor om rietjes op de markt te brengen in drie verschillende natuurlijke materialen: bamboe, tarwestro en suikerriet. De afbreekbare rietjes hebben elk een andere eigenschap. “De strorietjes zijn het dunst. De rietjes van suikerriet lijken het meest op de plastic rietjes: die zijn dikker en buigzaam”, verklaart Pereboom. “De rietjes van bamboe zijn wat duurder en die kun je hergebruiken. Je maakt ze schoon met heet water en het speciale bijgeleverde borsteltje. Ook zijn deze bamboerietjes geschikt voor de vaatwasser.”

 

Positieve reacties

Pereboom presenteerde zijn bedrijf in januari op de grootste horecavakbeurs van Nederland, de Horecava. Hij kreeg veel positieve reacties. Vrijwel alle grote horecazaken die hij sprak willen overstappen op duurzame rietjes. Een veelgehoorde ergernis is dat papieren rietjes snel vochtig worden en daardoor niet meer functioneren. Ook geven ze een papiersmaak af. Dat geldt niet voor de rietjes van Joe’s Heroes. En met het duurzame aspect zit het wel goed. Bamboe is de snelst groeiende plant ter wereld, die in zes jaar tijd volwassen is. Ter vergelijking: het hout van een boom kan pas na 25 tot 70 jaar geoogst worden. De strorietjes zijn gemaakt van tarwestelen. Die blijven achter na het oogsten van het graan en worden normaal behandeld als afval.

 

Duurzame visie

Bedrijven en consumenten die overstappen op natuurvriendelijke rietjes dragen zo bij aan een gezonde planeet. “Een simpele manier om iets goeds te doen. Vandaar de naam Joe’s Heroes”, aldus Pereboom. Achter de schermen maakt hij gebruik van de ERP oplossing van TCOG. Alle bestellingen komen binnen via de website en worden bijgehouden in het ERP systeem. Een goed systeem om alle orders en voorraden bij te houden is onmisbaar. “Dit bespaart mij een hoop tijd, die ik weer in andere zaken kan steken. De marketing bijvoorbeeld, om meer naamsbekendheid te creëren.” Ook bij TCOG staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Het bedrijf maakt milieubewust keuzes en investeert daarnaast ook in een langdurige samenwerking met klanten.

 

Verschil maken

Op termijn wil Pereboom het assortiment van Joe’s Heroes graag verbreden. “Denk aan rietjes gemaakt van andere eco-vriendelijke materialen zoals planten of restafval. In de toekomst wil ik mogelijk ook andere producten toevoegen, zoals bijvoorbeeld milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen.” Zijn ultieme droom is om Joe’s Heroes verder uit te breiden over heel Europa. Hij studeert niet voor niets International Business. Met zijn merk wil de jonge ondernemer een positieve boodschap uitdragen. “Veel horecabedrijven willen verduurzamen. Ik zou zeggen: begin bij het rietje. Zoiets kleins heeft een enorme impact op het milieu. Grote kans dat we over vijf jaar terugkijken en denken: waarom hebben we ooit plastic rietjes gebruikt?”

 

Meer weten over deze start-up? Neem zeker een kijkje op joesheroes.com.

Picture of Chiara

Chiara

Chiara werkt sinds 2013 als Marketing & Event Consultant voor TCOG. Zij is werkzaam vanuit het hoofdkantoor in Turnhout, België. Haar grafische achtergrond komt goed van pas in de veelzijdige marketing rol die zij bij TCOG uitoefent, en het is net dat wat haar job zo uitdagend maakt!

Meer nieuws

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.