Autonome Agents, Copilot en beveiliging in Business Central

 

Directions EMEA is een niet te missen evenement voor de Microsoft Dynamics 365 Business Central-gemeenschap. De editie van dit jaar brak alle records: in de eerste week van november kwamen 3.200 deelnemers van 650 bedrijven uit 60 landen bijeen in Wenen om alle nieuwigheden in Business Central te bespreken. Het meest besproken onderwerp was uiteraard AI, zowel in de vorm van Copilot als Agents.

 

Voortdurende groei

Voordat we daar dieper op ingaan, eerst even stilstaan over hoe succesvol het platform is geworden. Business Central blijft de snelst groeiende applicatie van Microsoft. Meer dan 40.000 bedrijven gebruiken BC online (SaaS), en het gebruik van het systeem (gemeten in het aantal API-oproepen, taakwachtrijen en browserinteracties) groeit gestaag, jaar na jaar. Meer klanten betekent meer investeringen, en de oplossing blijft opschalen, waardoor het steeds aantrekkelijker wordt voor grotere bedrijven.

 

De mogelijkheden van het systeem blijven ook toenemen. “Dit is de beste release van Business Central die we ooit hebben gehad, en dit keer meen ik het echt!” zei Mike Morton, Principal Product Manager voor Business Central bij Microsoft. Dit geeft de sfeer van het evenement goed weer: Business Central is een succes en de mogelijkheden blijven groeien. Er werd veel (heel veel) gesproken over de AI-functionaliteiten die nu al beschikbaar zijn in het systeem en wat er nog op de planning staat.

 

Wat zijn Agents in Business Central?

U bent inmiddels waarschijnlijk bekend met Copilot en AI, maar wat is een Autonomous Agent? Autonome agents zijn AI-gestuurde tools die bedrijfsprocessen binnen een organisatie automatiseren zonder dat er veel handmatige invoer nodig is.

 

Hoewel Copilot ook door AI wordt aangedreven, is er een fundamenteel verschil tussen de twee:

  • Copilot is vergelijkbaar met een slimme persoonlijke assistent en kan door gebruikers worden ingezet om persoonlijke taken sneller en efficiënter uit te voeren.
  • Agents worden daarentegen gebruikt om processen namens bedrijven te automatiseren. Met andere woorden, elke gebruiker kan zijn eigen persoonlijke Copilot hebben, maar agents worden meestal door meerdere mensen binnen één organisatie gebruikt.

DEMEA_Key AI concepts

 

Sales Order Agent: automatisering

In de toekomst zullen er veel meer processen door autonome agents in Business Central worden beheerd. De eerste die wordt gelanceerd, is de Sales Order Agent. Deze agent begrijpt instructies in natuurlijke taal (bijvoorbeeld een e-mail waarin een klant artikelen bestelt en vraagt om deze op een specifieke datum te verzenden), maakt automatisch offertes aan, communiceert met klanten, stelt vragen, plant leveringsdata en neemt vervolgstappen. De publieke preview komt in december 2024 beschikbaar in de VS, en wordt begin volgend jaar uitgerold naar andere landen en talen. De Sales Order Agent is zo gebouwd dat hij zich automatisch aanpast aan aanpassingen en uitbreidingen (zoals de functionaliteiten die zijn toegevoegd door LS Retail-partners) met weinig tot geen extra instructies. Op deze manier kunnen alle BC-gebruikers, zelfs degenen met extensies en add-ons, ervan profiteren.

 

Tot nu toe klinkt het veelbelovend, een gebruiker die deelneemt aan de private preview beweert dat ze met de Sales Order Agent vijf keer zoveel verkooporders konden verwerken zonder extra personeel in te huren.

 

Maar ik hoor jullie al, AI-sceptici. Wat zijn de risico’s? Kan AI een verzoek verkeerd begrijpen en de verkeerde artikelen verzenden? Geen enkele retailer wil geld of controle verliezen door een reeks geautomatiseerde goedkeuringen. Geen zorgen, Microsoft heeft hier rekening mee gehouden. Tijdens de demo op het podium benadrukte Microsoft sterk hoe mensen volledig de controle over het proces behouden. Dit betekent dat u zelf bepaalt hoeveel vrijheid de AI krijgt. U stelt gedefinieerde machtigingen en profielen in waarbinnen de agent opereert. Vervolgens houdt de agent u op de hoogte, bijvoorbeeld door menselijke tussenkomst te vragen bij het opstellen van communicatie of goedkeuring te vereisen voor belangrijke acties.

 

DEMEA_Sales Order Agent

 

Wil AI uw baan inpikken?

Er zijn hier twee goede berichten: ten eerste, de AI steelt uw baan voorlopig nog niet. En ten tweede kunt u misschien wat van de meest saaie, repetitieve taken (zoals e-mails schrijven, offertes opstellen of productvervangingen zoeken) aan de agent overlaten, zodat u meer tijd heeft om te doen waar u echt van houdt (met klanten praten? Rustig een kop koffie drinken halverwege de ochtend? Wij oordelen niet).

 

Zoals Søren Friis Alexandersen, Principal Product Manager voor BC bij Microsoft, na het evenement in een LinkedIn-post aangaf: “AI-toepassingen ontbreken. Klanten voelen dat ze AI zouden moeten gebruiken, maar weten niet waar ze moeten beginnen.” Er zijn veel mogelijkheden, en de technologische capaciteiten nemen dagelijks toe, maar de richting is nog onduidelijk.

 

Cybercrime bestrijden

Met de toename van cybercriminaliteit en -aanvallen is het geen verrassing dat Microsoft fors investeert in beveiliging. Het Microsoft Secure Future Initiative, gelanceerd in november 2023, is een uitgebreid programma dat ervoor zorgt dat cybersecurity een integraal onderdeel wordt van elke methode, praktijk en laag van het netwerk.

 

Voor Business Central heeft Microsoft extra mogelijkheden aangekondigd om BC-systemen te auditen. Dit helpt organisaties om effectief te reageren op beveiligingsincidenten, forensische onderzoeken, interne onderzoeken en nalevingsverplichtingen. Het doel is om met behulp van automatiseringen de respons en oplossingen te versnellen.

 

Als het om beveiliging gaat, is een systeem slechts zo veilig als de zwakste schakel. Daarom is het essentieel dat wij allemaal, of we nu het systeem gebruiken, uitbreiden of implementeren, waakzaam blijven en goede cyberhygiëne toepassen. BC biedt onder andere multi-factor authenticatie, geavanceerde privacyopties en de mogelijkheid om verkeer te beperken op basis van locatie of IP-adres. Het is belangrijk dat beheerders vertrouwd raken met deze functies en ze toepassen om een veilige omgeving te behouden.

 

Duurzaamheid, e-documenten, pivots en meer

Er werd nog veel meer besproken, zoals:

 

Duurzaamheid: Met de steeds strengere ESG-rapportagestandaarden in de komende maanden en jaren, is het nieuwe duurzaamheidsrolcentrum een belangrijk hulpmiddel om aan regelgeving te voldoen. Bedrijven kunnen emissiegegevens registreren, koolstofheffingen berekenen, duurzaamheidsrapporten genereren en meer.

 

Verbeterde e-documenten: Meer dan 60 landen verplichten de uitwisseling van e-facturen en andere digitale documenten. Binnen de komende 24 maanden zullen daar nog meer dan 20 landen bijkomen. De BC e-document-app kan worden gebruikt in landen waar gespecialiseerde verwerking van e-documenten nodig is om aan lokale regelgeving te voldoen.

 

Veel nieuwe functies om uw werk efficiënter te maken: Van verbeterde zoekfuncties tot de mogelijkheid om BC-gegevens, zoals facturen, op te zoeken binnen Teams met behulp van Copilot. Er zijn talloze tools om gegevens te vergelijken en analyseren (zoals draaitabellen binnen BC, gegevensvergelijking met Copilot en agents die verkooporders automatiseren). Het BC-team heeft duidelijk geïnvesteerd in het ontwikkelen van tools die uw financiële team een glimlach bezorgen.

 

Samenvatting (zodat u het niet aan ChatGPT hoeft te vragen)

AI is hier om te blijven, iedereen is enthousiast, maar we hebben nog niet het volledige plaatje. Voor nu lijkt het erop dat het ons kan bevrijden van die saaie kleine taken die u vroeger aan uw junior collega’s gaf, en ons die paar minuten per dag kan besparen die zich ophopen tot uren en dagen – en dat nemen we maar al te graag.

 

Bron: LS Retail

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.