De Kinderplaneet: “Investering in nieuwe webshop loonde meteen”

 

Nieuws De Kinderplaneet

Na de implementatie van ERP systeem Microsoft Dynamics NAV en een nieuwe Sana webshop door TCOG, Microsoft Gold ERP Partner, was baby- en speelgoedwinkel De Kinderplaneet net op tijd klaar voor de exponentiële groei van de online bestellingen tijdens de coronacrisis. Ook Nederlandse consumenten ontdekken nu het familiebedrijf.

 

Specialist in geboortelijsten

‘Wereldberoemd’ is De Kinderplaneet in Tremelo en wijde omgeving, waar de familiezaak al actief is sinds 1944. Op een oppervlakte van wel 10.000 vierkante meter vinden shoppers er speelgoed, babyartikelen, kinderkleding, schoolgerief en volledig ingerichte kinderkamers – maar ook een ruim aanbod hippe woondecoratie en trendy kookspullen. Geboortelijsten vormen een belangrijk en sterk groeiend deel van de activiteiten.

 

“Onze fysieke winkel ontvangt klanten uit een straal van ongeveer 20 kilometer rond de winkel, maar klanten voor de geboortelijsten komen van verder,” vertelt Nico Scheers, Zaakvoerder van De Kinderplaneet. “Die business verloopt immers meer en meer online, voor de omzet van de geboortelijsten is dat nu al 60%. Het voordeel van deze online geboortelijsten is dat klanten niet fysiek hoeven langs te komen. Het nadeel is dat hun vrienden en familie niet meer naar de winkel hoeven te komen, en bijgevolg ook niets extra kopen.”

 

Module voor geboortelijsten

Om de snelle groei van de geboortelijsten aan te kunnen, voelde De Kinderplaneet de nood aan een nieuw ERP systeem. “Via een collega zijn we bij TCOG terechtgekomen. Je moet weten, geboortelijsten zijn een typisch Belgisch fenomeen, daar bestaan dus geen internationale kant-en-klare modules voor. TCOG had er ervaring mee, zodat we niet van nul hoefden te starten.”

 

De IT-specialist heeft flink wat expertise in de retailsector, met klanten als ZEB, Terre Bleue, Fun en Horta. “Het punt is wel dat iedere retailer anders werkt. Het zit ‘m soms in de details, waardoor je nooit een echte copy/paste kan uitvoeren,” zegt Gaëtane De Bruyn, die het project begeleidde voor TCOG. “Je moet toch altijd goed afwegen wat de klant verlangt, waar die wil geraken.”

 

Bij De Kinderplaneet staat klantvriendelijkheid voorop, en dat brengt een specifieke manier van werken met zich mee: “Alle producten die op een geboortelijst gezet, worden, leggen we fysiek opzij om zeker te zijn dat ze beschikbaar zijn op het moment van de bevalling. Collega’s doen dat anders: die bestellen bij wat niet voorradig is. Onze ervaring leert dat klanten er niet gelukkig van worden als ze dan langer op hun bestelling moeten wachten. Bovendien leggen wij de artikelen van een lijst ook in aparte vakjes in de winkel, zodat familie en vrienden de producten kunnen zien en vastpakken. Dat vergt een aanpassing in de logistieke stroom.”

 

Logistieke stroom verloopt efficiënter

TCOG en De Kinderplaneet namen zowel de software als de hardware onder handen. Er kwam niet alleen een nieuwe webshop met een geboortelijstmodule, maar ook een nieuw ERP systeem met LS Retail, een all-in-one geïntegreerde retailoplossing. De logistieke stroom verloopt nu veel efficiënter: vroeger werden de bestellingen vanuit de winkel klaargezet, nu gebeurt dat zoveel mogelijk vanuit het magazijn met de TCOG Cloud Scan app die de magazijnlocatie en het artikel scant. Diezelfde app stroomlijnt ook de processen rond ontvangsten en het herbevoorraden van de winkel.

 

“Het nieuwe systeem is veel performanter,” getuigt Nico Scheers. “Alles gaat sneller en is makkelijker in te geven. Zo is de database met productfoto’s voor de webshop en de geboortelijsten nu gecentraliseerd, terwijl we die met ons oude systeem apart moesten opladen.”

 

“Het voordeel van TCOG is dat je bij ons in een grotere organisatie terechtkomt, met meer mensen die de juiste kennis en ervaring in huis hebben. We kunnen ook terugvallen op ervaringen uit eerdere projecten,” bevestigt Gaëtane De Bruyn, die eraan toevoegt dat het werk voor TCOG nog niet af is. “Na de implementatie van het ERP systeem en de integratie van de geboortelijsten en de webshop, verbeteren we nu ook de boekhouding en de logistiek.”

 

Piek in de verkoop

“We wilden klaar zijn voor de toekomst. Dat kostte geld, maar zonder die investering hadden we de huidige omzet niet kunnen genereren. De omschakeling was moeilijk: we hebben voortdurend zo’n 900 geboortelijsten lopen, en die moesten van de ene op de andere dag kunnen switchen zonder dat klanten er hinder van zouden ondervinden. Maar nu draait het. We gaan er samen voor.”

 

Spijt van die investering heeft Nico Scheers allerminst: tijdens de coronacrisis zag De Kinderplaneet een gigantische groei van de webshop. “Bij ons ging de totale omzet tijdens de eerste lockdown zelfs omhoog, ook al was de winkel gesloten. Regionaal konden de klanten enkel bij ons terecht en dat zorgde voor een enorme piek in de verkoop. Ook Nederlanders ontdekten onze website. We hebben een uitgebreider assortiment dan de Nederlandse collega’s, en bovendien is speelgoed bij ons goedkoper dan in Nederland. We waren er klaar voor en werden dus beloond voor onze investeringen. Dat was een opluchting. Collega’s die niet klaar waren, bleven met een lege winkel achter.”

 

De volgende stap: een horecazaak

De Kinderplaneet is nu inderdaad klaar voor de toekomst, maar blijft niet op z’n lauweren rusten. Het bedrijf koestert nog flink wat groeiambitie: “Bijkomende fysieke winkels gaan we niet openen. We zetten in op online, daar zit de groei, ook in Nederland. In onze bestaande winkel blijven we wel investeren om de beleving te verbeteren. In november openen we bovendien een grote horecazaak met een kinderspeeltuin. Die moet voor kruisbestuiving zorgen: mensen kunnen van een bezoek aan De Kinderplaneet een echt uitje maken. Je zal er ook verjaardagsfeestjes kunnen organiseren, en dan kunnen de mensen voor de cadeautjes in onze winkel terecht.” Dat treft: LS Retail heeft ook een horecamodule. Een vervolg op de samenwerking met TCOG zit er dus mogelijk al aan te komen …

 

Meer weten over de softwareoplossingen van TCOG en wat ze voor uw bedrijf kunnen betekenen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan via sales@tcog.nl.

 

Bron: RetailDetail