Afkoersen op een succesvolle digitale transformatie met TCOG

Visiestuk

Slimme software is key voor bedrijven die hun weerbaarheid en concurrentiepositie willen versterken. Dat geldt zeker voor de Fashion en Retail branches, die door hun complexe supply chains als eerste worden geraakt. ERP-softwarepartner TCOG voelde dat aan het begin van het millennium al aan en heeft zich sindsdien continu ontwikkeld om bedrijven te versterken. FashionUnited sprak Managing Partners Francis Adams (TCOG België) en Rembrandt Kuijpers (TCOG Nederland) over het succesverhaal van het bedrijf en de grootse plannen voor de toekomst.

 

Van retaildroom tot nummer één softwarepartner in de Benelux: TCOG in het kort

Het softwaresucces van TCOG gaat terug naar 2001, toen Francis Adams met een compagnon de eerste palen in de grond sloeg. De missie was om de Belgische markt van Groothandel en Retail te bedienen met de toenmalige ERP-oplossing Navision – eerst voor een andere grote ERP-partner en later met een eigen onderneming, V-concept. Vanaf daar ging het hard met een nieuwe aandeelhouder, grote projecten, en uiteindelijk een nieuwe organisatie in 2011. Alle activiteiten werden toen samengebracht onder The Concept Group. Het aanbod sloot ook goed aan bij de groeiende softwarebehoeftes in de Nederlandse markt. Het duurde dan ook niet lang tot TCOG Nederland werd opgericht. Rembrandt Kuijpers kwam in beeld tijdens de overname van IT Suits IT, het bedrijf achter de fashion managementoplossing itSuitsFashion 365 die TCOG nu ook internationaal vermarkt. Volgens Adams was zijn komst noodzakelijk. “We hebben alles een tijd vanuit België aangestuurd met beperkte ondersteuning in Nederland, maar al snel bleek dat zaken als wetgeving, HR-beleid en sales er heel anders aan toe gaan dan in België. We hadden iemand op locatie nodig die de kar kon trekken.”

 

Na een herpositionering in 2016 kregen alle activiteiten in de Benelux dezelfde naam: TCOG. Inmiddels gaat het om ruim honderd medewerkers die vanuit kantoren in Turnhout, Merelbeke en IJsselstein werken aan de Fashion en Retail software van de toekomst. Met als unieke propositie: het combineren van (Fashion)groothandel- en Retailfunctionaliteiten in één centrale oplossing.

 

Stilstaan is achteruitgaan

Het startpunt voor het groeiende aanbod van TCOG is de grote hoeveelheid uitdagingen waar bedrijven tegenwoordig voor staan: de autonome winkel, de snelle opkomst van AI en de impact daarvan op de werkvloer, de verdere inburgering van Software as a Service (SaaS), de beveiliging en bescherming van data en de competenties waarover werknemers moeten beschikken. Er is geen tijd voor stilstand en TCOG zorgt er door visie en slimme oplossingen voor dat de klant die ontwikkelingen altijd een stap voor blijft.

 

TCOG maakt daarvoor gebruik van Glorious Technology, de oplossingen die Microsoft en LS Retail hebben ontwikkeld om de processen van klanten optimaal te kunnen ondersteunen. Kuijpers: “In deze tijd waarin de supply chain verkort is, klanten het maximale verwachten en de technologische ontwikkeling razendsnel gaan, zorgt TCOG voor een passend antwoord op alle vragen die daarbij komen kijken. Van finance en logistiek tot Retail- en Fashion management. En altijd met aandacht voor de mens.” Technologie is immers slechts een middel en geen doel op zich, vinden de directeuren. TCOG neemt de klant als partner bij de hand om gezamenlijk naar een succesvol project toe te werken.

 

Een écht Benelux bedrijf

Uitbreiden en tegelijkertijd het boetiekimago verstevigen maken ook deel uit van de strategie. “TCOG is een van de grootste onafhankelijke implementatie- en kennispartners in bedrijfssoftware voor Fashion en Retail in de Benelux”, stelt Adams. “We hebben nu de volgende stappen gezet om nog meer naar buiten te treden als een écht Benelux bedrijf”, zegt Adams. “We willen de nummer één zijn op het gebied van ERP-oplossingen voor Groothandels en Retailers hier in de Benelux, maar ook internationaal”.

 

Zo’n expansie is goed mogelijk in het moderne softwarelandschap. Klanten en partners over de hele wereld kunnen immers gemakkelijke de Apps van TCOG in de Microsoft App Store (AppSource) downloaden en installeren in hun Microsoft Dynamics 365 Business Central omgeving. “In die zin zijn de grenzen eigenlijk verdwenen en kunnen we vol inzetten op de doorontwikkeling van onze software, maar ook het professionaliseren van onze onderneming”, zegt Kuijpers.

 

Het TCOG-team groeit mee met die reis en dat is hard nodig. Kuijpers: “Steeds meer klanten zijn internationaal actief en hebben behoefte aan een partij die heel persoonlijk hun digitale transformatie kan begeleiden. Het gaat namelijk om veel meer dan een systeem inrichten. ERP heeft ook betrekking op infrastructuurvraagstukken en integraties zoals koppelingen met naar Magento, Shopify, CRM-oplossingen en customer data platforms. Zo wordt ERP een spil in de architectuur van de klant, de single source of truth.”

 

Een kennispartner voor de wereld van nu

De missie van TCOG sluit naadloos aan bij de behoeften van de wereld van nu. “We willen mensen en organisaties in hun kracht te zetten,” zegt Kuijpers, “enerzijds met de inzet van slimme technologie, maar vooral door de kennis en kunde van onze mensen beschikbaar te stellen aan onze klanten. Zo willen we hen binnen hun vakgebied een voorsprong geven.”

 

“TCOG realiseert zich goed dat het ultieme samenspel tussen feiten en gevoel doorslaggevend is voor succes”, zegt Kuijpers. “Daarom genereert TCOG menselijke antwoorden op doelgerichte vraagstukken, met ruimte voor gevoel, zodat bedrijven in de Fashion en Retail branches werkelijk het beste uit hun business kunnen halen. Bij TCOG werken mensen-mensen die er alles aan doen om hun klanten verder te laten groeien met hun ambities. Dat kan door te denken vanuit het oogpunt van de klant en daar eigen kennis en expertise aan toe te voegen.”

 

Door bij de tijd te blijven, samen te werken en trends en ontwikkelingen onder de loep te nemen, wil TCOG zich verder ontwikkelen tot de grootste en beste techpartner ter wereld. Dankzij de up-to-date visie van Microsoft en LS Retail is TCOG in staat om hun state of the art technologie in te zetten met oog voor gebruiksvriendelijkheid en respect voor het individuele. Waar het de directeuren uiteindelijk om draait is om als mensen met mensen te werken: “een gelukkig huwelijk tussen een klant en een partner vergt vertrouwen, ruimte voor discussie en feedback en vooral ook het samen kunnen genieten van ons succes.”

 

Bron: FashionUnited

Meer nieuws

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.