Nee-verkoop omzetten in meerverkoop
Druk nee-verkopen de kop in
Artikelen die niet (meer) in de winkel liggen, kunnen via internetzuilen of tablets online besteld worden en naar het filiaal of een gewenst afleveradres verstuurd worden. De zuilen kunnen onder begeleiding van het winkelpersoneel door de klant bediend worden. Omdat het doorgaans om artikelen gaat die niet meer in een bepaalde maat of kleur aanwezig zijn, komt de vraag eerst bij de winkelmedewerker terecht. Die begeleidt de klant bij het online bestellen.
Synergie tussen kanalen
De fysieke winkel en webshop worden door een internetzuil met elkaar verbonden. Deze draagt bij aan een optimale omni channel strategie waarbinnen alle verkoopkanalen elkaar zodanig aanvullen dat er sprake is van synergie en de klant geen afzonderlijke kanalen meer ziet, maar één bedrijf of één merk. Gemak voor de consument is vaak de belangrijkste drijfveer. Via de in-store webshop hebben consumenten toegang tot andere kleuren en maten of zelfs een ruimer assortiment.
Optimaal gebruik van fysieke winkels
Optimaal gebruikmaken van de fysieke verkooppunten is een andere belangrijke reden voor het uitrollen van in-store webshops in de vorm van zuilen of tablets. Retailers streven naar optimaal rendement uit hun bestaande voorraad en medewerkers. Winkelmedewerkers kunnen zowel internetorders als orders die via de in-store webshop geplaatst worden, picken, packen en shippen.
Nee-verkoop voorkomen
Zuilen of tablets worden door de meeste retailers ingezet als verkooptool; inspiratie speelt niet echt een rol. Doel is het voorkomen van nee-verkoop als gevolg van artikelen die niet meer in de winkel liggen, maar die nog wel degelijk op voorraad zijn. Een gemiste kans als er dan niet wordt verkocht! Klanten hebben niet meer alleen via hun smartphone of tablet altijd en overal toegang tot het volledige assortiment, maar ook direct vanuit de winkel.
Succesfactoren
Van cruciaal belang bij de implementatie van een in-store webshop is dat het logistieke systeem erachter goed in elkaar zit. Offline en online moet volledig geïntegreerd zijn om het hele voorraadbeheer te laten kloppen. Een goed werkend backoffice systeem is essentieel om de in-store webshop rendabel te laten zijn. Een andere belangrijke succesfactor is het winkelpersoneel. Zij moeten positief zijn over deze oplossing, want het is aan hen om de klant te begeleiden wanneer het gewenste artikel niet meer in de winkel ligt. Zij zorgen ervoor dat de in-store webshop de nodige aandacht krijgt en daadwerkelijk in gebruik wordt genomen.
Bronnen: Twinkle en RetailWatching
Download gratis de whitepaper: 8 tips voor het bieden van een superieure e-commerce ervaring
Consumentengedrag ontwikkelt zich extreem snel, en veel retailers kunnen het niet bijbenen. Onlinewinkelen wint al jaren aan populariteit, maar door de exponentiële groei tijdens de coronapandemie zijn veel retailers in moeilijkheden geraakt.