Meer grip op uw bedrijf met data

 

Rapportage in de fashionbranche is vandaag de dag essentieel. De fashion- en retailbranche zijn sterk competitieve markten en moeten hard werken om zich staande te houden. De Corona-crisis maakt het nog moeilijker om relevant te blijven. ‘Wij grijpen nu vooral terug op data, zowel financiële rapportages als retail analyses zijn key in het volgen van crisis scenario’s en vooral in het signaleren van kansen ’, zegt Arlette Huisman, Managing Director bij Dante6.

 

Dagelijkse beleving waarin data centraal staat

Hoe bereidt u zich voor op verrassingen die deze crisis uw organisatie nog kan brengen? Welke analyses zijn essentieel in de fashionbranche en waar moeten bedrijven op sturen? In deze blog nemen Arlette Huisman van Dante6 en Görkem Basaran van Hillstar u mee in onze dagelijkse beleving waarin data centraal staat. Bij Görkum in zijn rol als consultant en bij Arlette als gebruiker van deze rapportages.

 

Registratie van data

Het beginpunt van een goede analyse is een intelligente manier om data vast te leggen. Het is daarbij goed om alvast na te denken wat voor informatie u uit uw dataregistratie wilt putten. Hierbij kunt u denken aan het vastleggen van primaire zaken zoals maten, kleuren en foto’s van items. Ook kunt u denken aan meer diepgaande zaken zoals de verkoopverantwoordelijke, het filiaal, een seizoen en nog veel meer. Wat hierbij het meest van belang is, is dat u vooraf bedenkt welke Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) u inzichtelijk wilt maken om vervolgens de data hiervoor klaar te hebben staan. Arlette Huisman: ‘Voor onze eigen fysieke winkels en e-com hebben we dat gedaan door uitgebreide omzet, marge en dvk doelen aan collecties te stellen en deze dagelijks op artikelniveau te kunnen volgen’.

 

Het belang van analyses

‘Betrouwbare vastlegging van diverse, essentiële varianten als maat, categorie, kleur, style segment en prijsopbouw heeft ons in staat gesteld uitgebreide rapportages te maken’, zegt Huisman. Zodra de data aanwezig is kunnen we deze omzetten naar informatie. Hierbij is het goed om te kijken welke informatiebehoefte de organisatie heeft. Over het algemeen zijn fashionbedrijven geïnteresseerd in de omzet die ze behalen met een collectie. Hierbij worden soms analyses op andere vlakken uit het oog verloren, terwijl die vaak veel waarde bevatten als stuurinformatie. Door slim zicht te houden op uw in- en verkopen en daar ook lessen uit te trekken voor volgende collecties, bent u in staat die slimmer te lanceren dan voorheen.

 

Profielfoto-Arlette-Huisman-200x300Een belangrijke analyse is de analyse op maat, ofwel de maatboog. Het is belangrijk uw klantenkring te kennen en goed in beeld te hebben naar welke maat er veel vraag is. De valkuil is dat van iedere maat evenveel wordt ingekocht, met het resultaat dat populaire maten out of stock zijn en u tegelijk veel voorraad overhoudt van de maten waar weinig vraag naar is. ‘Door het aanpassen van de leverkalender kunnen wij nu actuele retail analyses verzamelen welke als input fungeren voor nieuwe collecties’, vult Huisman aan (te zien op de foto links). Een volgende analyse kan verricht worden op trends. Met een trend bedoelen we de analyse op het verloop van een bepaald feit gedurende een bepaalde periode, denk hierbij aan verkopen per land, per klant, etc.

 

Een analyse op de order flow is ook niet onbelangrijk. Hiermee bedoelen we dat een order vanaf het moment van plaatsing wordt gevolgd tot aan de levering bij de klant. Het addertje onder het gras is hierbij dat u niet mag vergeten om ook de retouren in kaart te brengen. Een verkoop is niet geslaagd als de klant een grote hoeveelheid retour stuurt. Dit brengt over het algemeen altijd extra kosten met zich mee. Aan de hand van de return order analyse heeft u ook zicht op klanten die vaak retourzendingen sturen. Dat is een goede aanleiding om met die klanten te praten over de oorzaak hiervan.

 

Sturing is essentieel

Concluderend kunt u stellen dat het essentieel is om als fashionbedrijf te sturen op alle aspecten die hierboven zijn benoemd. Hier volgt een opsomming:

 

  • Inkoop/verkoop
  • Maten/kleuren
  • Trends (verkopen per seizoen, per item, per maat, per kleur, etc. )
  • Marge

Analyses die hierboven zijn genoemd geven u inzicht en met behulp van tools helpen ze ook in de sturing van de organisatie. Power BI is hiervoor een handige en gebruiksvriendelijke tool, waarbij de sturingsinformatie ook makkelijk te delen is met anderen.

 

Het vastleggen van processen is an sich niet waar de waarde gecreëerd wordt. Pas als je met de data gaat werken en er inzichten ontstaan, krijgt het vastleggen waarde. Door dit goed vorm te geven in visueel overzichtelijke en relevante rapportages en deze met de juiste stakeholders in de organisatie te delen, zullen de resultaten substantieel verbeteren’, concludeert Huisman. Het is goed om te bedenken welke data er beschikbaar is in uw organisatie en welke vragen u daarmee kunt beantwoorden. Is uw beschikbare data al omgezet in informatie?

 

Het maken van analyses als deze kosten vaak tijd en vergen een bepaald kennisniveau. Daarom hebben wij deze tussenstap geautomatiseerd, waardoor u als gebruiker direct kunt starten met een kant en klare BI-oplossing die u alle essentiële rapportages levert. Zo bent u snel, flexibel en kosteneffectief in staat om slimmere keuzes te maken. Laat uw bedrijfsdata voor u werken en ontdek iedere dag waar u verbetering kunt aanbrengen.

 

Bron: Hillstar