Het nut van retail software in de cloud
Als succesvolle retailer is de kans groot dat u al een aantal van uw IT-functies heeft ondergebracht in de cloud. Dat is slim. De volgende logische stap is het verplaatsen van uw gehele retail management systeem naar de cloud.
Ondanks de exponentiële groei die de cloud doormaakt is het niet vreemd dat u nog steeds twijfelt om de overstap te maken. Om u te helpen de juiste keuze te maken, volgen hier 8 goede redenen om te overwegen uw systeem te migreren naar de cloud.
8 redenen om te migreren naar de cloud
1. Altijd up-to-date met SaaS software
Met traditionele on-premise software zijn bedrijven verantwoordelijk voor het up-to-date houden van hun hardware en software. Om actueel (en veilig) te blijven, moeten ze om de paar jaar nieuwe hardware aanschaffen en hun software om de paar maanden updaten. In werkelijkheid hebben retailers altijd meer noodzakelijke zorgen dan het bijhouden van de nieuwste software upgrade(s). Als het bedrijf meerdere softwareoplossingen gebruikt en er integraties zijn, kan een systeemupgrade een kostbaar en langdurig project worden. Als gevolg daarvan hebben veel bedrijven uiteindelijk te maken met verouderde IT-omgevingen die wel werken, maar die het bedrijf niet voldoende ondersteunen en zelfs hinderen in het groeiproces.
Wanneer u SaaS (Software as a Service) in de cloud gebruikt, behoren al deze zorgen tot het verleden. U hoeft zich geen zorgen te maken over periodiek onderhoud of over het budget voor dure en gecompliceerde software upgrades. Met SaaS software bent u steeds zeker van de laatste versie en kunt u gebruik maken van alle nieuwe functionaliteiten die hierbij komen kijken.
2. Verhoog de productiviteit met behulp van intelligentie
Een van de grootste voordelen van de cloud is de geavanceerde rekenkracht dat het biedt. Taken die gisteren nog te complex waren voor zelfs de krachtigste computer, bijvoorbeeld het voorspellen van toekomstige verkooppatronen, liggen nu binnen het bereik van elke retailer. Bedrijven kunnen hun data inbrengen met behulp van ‘Artificial Intelligence’ (AI) en ‘Machine Learning’ (ML), aangedreven tools die beschikbaar zijn in de cloud. Er is een grote verscheidenheid aan AI-tools aanwezig in de cloud, waardoor bedrijven oneindig veel mogelijkheden hebben om hun effectiviteit en productiviteit te verbeteren.
Wilt u gepersonaliseerde promoties en speciale aanbiedingen naar uw klanten sturen op basis van hun winkelgeschiedenis? Denkt u erover na om een chatbot toe te voegen als eerstelijnsklantenservice? Wanneer u uw software in de cloud draait, zijn al deze initiatieven toegankelijk en kunnen ze binnen een zeer kort tijdsbestek worden opgepakt.
3. De bedrijfscontinuïteit garanderen met een betrouwbare infrastructuur
Met traditionele ‘in-house’ IT-opstellingen lopen bedrijven constant risico’s. On-site servers kunnen meestal geen consistente prestaties garanderen, en als een belangrijk onderdeel van uw hardware uitvalt kan het zijn dat u niet in staat bent om klanten te bedienen of een verkoop te sluiten. In het ergste geval verliest u zelfs al uw bedrijfsgegevens. Wat de betrouwbaarheid betreft vereist een traditionele infrastructuur meestal een ‘disaster recovery plan’ waarbij u redundantie moet opbouwen, de omstandigheden zorgvuldig moet bewaken, dubbele firewalls moet hebben en nog veel meer. Kortom, u moet budget hebben voor tijdrovende, dure en complexe monitoring.
Bij de overstap naar de cloud zijn al deze problemen van de baan. Zelfs als u te maken krijgt met een hardware storing, zult u uw gegevens niet verliezen aangezien deze veilig in de cloud worden opgeslagen en toegankelijk zijn wanneer u ze nodig heeft. De cloud garandeert ook een hogere betrouwbaarheid. Grote cloud platformen zoals Microsoft Azure hebben een reeds ingebouwde redundantie. Als gevolg hiervan kan Azure 99,995% uptime en top beveiligingsfuncties garanderen.
4. Reageer snel op veranderende marktomstandigheden
U weet hoe belangrijk het is snel in te spelen op de veranderende retailmarkt. Toch zijn traditionele IT-omgevingen allesbehalve wendbaar, zelfs een project dat zo eenvoudig is als het toevoegen van nieuwe servers of applicaties kan zeer tijdrovend zijn. Ten eerste heeft uw IT-personeel tijd nodig om de hardware of software aan te schaffen die binnen de huidige infrastructuur past. Vervolgens moeten ze het opzetten, testen, en ten slotte implementeren.
In het verleden was dit proces de enige manier om veranderingen door te voeren. Vandaag de dag is dit een verouderde en ineffectieve manier van werken, vooral wanneer de bedrijven waarmee u concurreert niet belast worden door de traditionele infrastructuur (denk maar aan de e-commerce spelers). Om op de hoogte te blijven van veranderingen moet u in staat zijn om gegevens realtime te analyseren, snel plannen te maken en onmiddellijk bedrijfskritische applicaties of innovatieve technologie te implementeren.
Bedrijven die LS Central in de cloud draaien kunnen hun bedrijf uitbreiden met extra functionaliteiten of innovatieve applicaties die geen langdurig integratieproces vereisen. U bent dus snel operationeel, en uw IT-personeel heeft de tijd en ruimte om zich te concentreren op meer urgente activiteiten en doelstellingen.
5. Krijg altijd en overal toegang tot uw bedrijfsgegevens
De retail branche is een 24/7 aangelegenheid geworden. Wanneer u uw retail management systeem in de cloud draait, kunt u operationeel zijn waar en wanneer u dat wilt. U krijgt toegang tot uw gegevens op elke PC of telefoontoestel, u kunt uw verkopen bijhouden, aanpassingen aanbrengen in prijzen of artikelen, gegevens analyseren en dashboards raadplegen. Zo bent u altijd op de hoogte van uw gegevens, klaar om te handelen wanneer dat nodig is.
6. Verbeter de samenwerking en ondersteun werken op afstand
De vraag naar werken op afstand neemt toe. Werknemers waarderen flexibele roosters en kortere pendeltijden, en bedrijven plukken de vruchten van duurzamere werkomstandigheden. Hoewel de retail niet de ideale sector lijkt te zijn voor werken op afstand, stellen de uitbreiding van de online handel en de verspreiding van cloud technologie de retailers in staat om in toenemende mate tegemoet te komen aan de vraag naar flexibel werk.
De mogelijkheid om in realtime toegang te krijgen tot zowel bedrijfsgegevens als applicaties, helpt bij het ondersteunen van jobs op afstand in zeer uiteenlopende functies. Een online verkoopmedewerker kan vragen van klanten oplossen en realtime ondersteuning en advies bieden op de e-commerse site. Een winkelmanager kan toezicht houden op de verkoop en voorraadaanvragen doen vanaf zijn of haar persoonlijk device, zonder tijd te verspillen aan het woon-werkverkeer.
7. Blijf veilig en volgzaam
Met de traditionele ‘in-house’ IT is het de verantwoordelijkheid van het bedrijf om strenge veiligheidsmaatregelen te handhaven om gegevens en gebruikers te beschermen tegen externe bedreigingen.
Wanneer u uw bedrijfssoftware in de cloud draait, worden al deze zorgen overgedragen aan uw cloud dienstverlener. Als u een bedrijf bent dat LS Central in de cloud draait, kunt u profiteren van de gelaagde, ingebouwde veiligheidscontroles die Azure biedt. U kunt ook gebruik maken van verschillende industriële certificeringen: Azure is ISO, PCI, HIPA en GDPR gecertificeerd, waardoor u automatisch voldoet aan deze standaarden.
Door te kiezen voor een cloudservice als Azure die gegevensbeveiliging centraal stel, bespaart u tijd en moeite die u nodig heeft om op de hoogte te blijven van de wettelijke vereisten. U kunt gewoon doorgaan met uw bedrijfsactiviteiten, wetende dat Microsoft nieuwe bedreigingen zal identificeren en u ertegen zal beschermen.
8. Lagere investeringen
Wanneer uw software in de cloud draait kunt u aanzienlijk besparingen realiseren, met name op het gebied van investeringen. Met SaaS hoeft u geen apps op locatie te installeren en uit te voeren, wat betekent dat u ook geen nieuwe hardware en servers nodig heeft. U hoeft zich geen zorgen te maken over de kosten van integraties en upgrades of het budget voor de diensten van systeemengineers en specialisten. Wanneer u SaaS gebruikt, wordt uw systeem beheerd en verzorgd door specialisten, en dat is allemaal inbegrepen in uw abonnement.
Tijd om de stap te zetten
Nu LS Central volledig beschikbaar is in de cloud, is dit misschien het perfecte moment om de overstap te maken. En als u als retailbedrijf al gebruik maakt van LS Nav of LS Central on-premise, kunnen wij voor u eenvoudig een cloud omgeving opzetten.