Hoe technologische innovatie de fashion sector verandert

Fashion toekomst

Weinig branches zijn zo dynamisch als de modewereld. Trends en productlijnen veranderen per seizoen en jaar, en de moderne modeconsument koopt ook op een andere manier dan vorige generaties. Shoppers zien digitaal en fysiek steeds meer als verkoopwijzen die elkaar aanvullen en idealiter samenvloeien in een aangename en gepersonaliseerde klantreis en winkelervaring.

 

Technologische innovatie heeft een enorme impact op de moderne mode-industrie en bepaalt hoe mensen winkelen en kleding kopen, maar uiteindelijk ook hoe kledingproducenten hun items vervaardigen. In dit blogartikel tonen we u een aantal manieren waarop technologische innovatie de kledingindustrie verandert.

 

1. Duurzaamheid en milieubewustzijn

De mode-industrie is van oudsher een branche die een betrekkelijk grote ecologische voetafdruk achterlaat. Door de opkomst van nieuwe technologie en een verhoogd milieubewustzijn binnen de samenleving, ontstaat er steeds meer ruimte voor duurzamere productiemethoden. Kledingproducenten gebruiken bijvoorbeeld in toenemende mate duurzame materialen, zoals gerecyclede stoffen, biologisch afbreekbare vezels en materialen die afkomstig zijn uit hernieuwbare bronnen.

 

Waterbesparende technologieën verminderen het waterverbruik bij het verven en afwerken van stoffen. Tot slot maakt een technologie als 3D-printen het mogelijk om kledingstukken op maat te vervaardigen. Zo gaat u effectiever om met materialen en geld, en dringt u effectief verspilling binnen de hele productieketen terug.

 

2. Verbeterde winkelervaringen

De zegeningen van de moderne technologie openen ook een schat aan mogelijkheden om winkelervaringen te verbeteren. Met AR en VR biedt u klanten de mogelijkheid om kleren virtueel te passen, waardoor ze een beter beeld krijgen van de producten voordat ze overgaan tot de effectieve aankoop. Met VR is het zelfs mogelijk om complete virtuele modewinkels te creëren. Met een snufje als slimme spiegels in de paskamer kunnen klanten zelfs verschillende maten en kleuren van een kledingstuk zien zonder het daadwerkelijk te moeten passen.

 

3. Verbeterde productieprocessen

Automatisering en robotica maken inmiddels geregeld hun opwachting in de modebranche. Er zijn bijvoorbeeld industriële robots die met weinig tot geen menselijke assistentie probleemloos shirts, broeken, schoenen of eenvoudige tassen in elkaar zetten. Daarnaast kan automatisering diverse repetitieve taken rondom kernprocessen als voorraadbeheer, facturatie en klantenservice eenvoudiger en efficiënter inrichten. Het resultaat? Lagere kosten, zonder dat u inboet op kwaliteit. Sterker nog, dankzij automatisering kunnen uw medewerkers zich met al hun energie en vakmanschap storten op de processen die vragen om een menselijke maat.

 

4. Personalisatie

Het is steeds belangrijker om de moderne klant te benaderen als een uniek individu. Dat geldt natuurlijk zeker voor mode. De kleding die we dragen, zien we immers vaak als een verlengstuk van onze identiteit. AI-innovaties op het gebied van data-analyse helpen fashion retailers bij het beter begrijpen van de behoeften en het koopgedrag van individuele klanten en demografische groepen. Dit biedt volop interessante mogelijkheden voor het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen en lanceren van gepersonaliseerde marketingcampagnes die aansluiten op individuele voorkeuren en eerdere aankopen van klanten.

 

De moderne technologie plaveit verder het pad naar ‘mass customization’. Hiermee bedoelen we dat klanten op grote schaal gepersonaliseerde producten kunnen bestellen die helemaal zijn afgestemd op hun specifieke wensen en behoeften. Met mass customization wordt gepersonaliseerd verkopen een structureel ankerpunt binnen uw verkoopstrategie en modebedrijf.

 

5. Gebruik van blockchain technologie

Blockchain is een andere technologie die haar opwachting maakt in de moderne modewereld. U kunt het zien als een digitaal register waarin u data deelt en uitwisselt met een collectieve groep zorgvuldig geselecteerde deelnemers. In een blockchainsysteem zijn fraude en manipulatie van data niet langer een probleem, omdat data niet kunnen worden gewijzigd zonder toestemming van een quorum van de partijen. Blockchain technologie helpt modebedrijven de transparantie in hun toeleveringsketen te verbeteren. Dit stelt klanten in staat om via bijvoorbeeld een QR-code op hun kledingstuk precies te zien waar de grondstoffen vandaan komen, wie de kleding heeft gemaakt, en onder welke omstandigheden. Hierdoor krijgen consumenten meer inzicht in de herkomst van de producten die ze kopen, wat bijdraagt aan een meer bewuste en verantwoorde keuze.

 

6. E-commerce en mobiele technologie

Moderne smartphones en tablets zijn prima geschikt voor het vergelijken van producten en doen van online-aankopen. Retailers investeren dan ook steeds meer en vaker in mobiele apps met geavanceerde functionaliteiten om e-commerce en mobile first naar het volgende niveau te tillen. Denk bijvoorbeeld aan handige, op het creëren van extra beleving gerichte features als AR-functies, gepersonaliseerde aanbevelingen en eenvoudige betaalmethoden. Met technologische assistenten als chatbots ondersteunt u de klantenservice en helpt u klanten bij het vinden van producten en afhandelen van bestellingen.

 

Zo helpt TCOG?

Er zijn dus verschillende technologieën die de modewereld in snel tempo veranderen. Om de vruchten te plukken van technologische innovatie en vooruitgang is het belangrijk dat u beschikt over moderne en toekomstbestendige IT-middelen. En daar komt TCOG om de hoek kijken.

 

Wij zijn dé specialist op het vlak van automatisering met Microsoft-technologie voor bedrijven uit de modewereld. Met Business Central, volgens Forbes het beste en meest uitgebreide ERP pakket op de markt, krijgt u complete functionaliteit in één geïntegreerd systeem. Het ERP systeem is bovendien uit te breiden met modules en suites die specifiek zijn toegesneden op fashion. ItSuitsFashion 365 en LS Central zijn goede voorbeelden van zulke branchespecifieke aanvullingen.

 

Onze focus ligt op standaardoplossingen, terwijl we veel investeren in de beste en meest praktische technologie. Daarnaast zijn we een van de weinige Microsoft partners in België en Nederland met een sterke focus op en specialistische kennis van de modebranche. Door de diepte en spreiding van kennis binnen onze organisatie en de positie van Microsoft als technologische voorloper, bent u bovendien verzekerd van jarenlange continuïteit.

 

Meer informatie

Wilt u meer weten over de manieren waarop u als fashion retailer relevant blijft in een tijdperk van veranderend consumentengedrag en ingrijpende technologische veranderingen? Neem dan gerust contact met ons op of vraag een gratis adviesgesprek aan.

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.