De invloed van social media op het shopgedrag van consumenten

Social media

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze moderne levens en laten zich op meerdere maatschappelijke terreinen gelden. Ze hebben bijvoorbeeld een significante invloed op de manier waarop consumenten winkelen en hun aankopen doen. Platformen zoals Instagram, Pinterest en TikTok dienen niet alleen als inspiratiebronnen (een behoorlijk aantal consumenten doet aankopen op basis van referenties), maar ook als directe verkoopkanalen waar influencers, advertenties en gebruikersgegenereerde content koopbeslissingen sterk beïnvloeden.

 

Door gerichte advertenties, online community-building, ‘shoppable video’s’ en livestreams wordt de kloof tussen het op sociale media ontdekken en daadwerkelijk kopen van producten steeds kleiner. Het resultaat? Een interactieve winkelervaring die naadloos aansluit bij de behoeften en voorkeuren van de moderne consument.

 

Maar om zo’n ervaring op sociale media te kunnen bieden, moeten retailers wel beschikken over de juiste tools. Een modern ERP systeem is een vereiste voor het leveren van een goede omnichannel beleving die de kracht van social media marketing maximaal benut. In dit artikel leest u meer over de invloed van social media op het winkelgedrag van klanten en ontdekt u hoe sociale media effectief ingezet kan worden voor het verhogen van conversies en verkopen.

 

Beïnvloeden sociale media het koopgedrag?

Sociale media drukken op diverse manieren hun stempel op het koopgedrag van moderne consumenten. Zo zorgen beoordelingen en aanbevelingen op kanalen als Facebook, TikTok of Instagram bijvoorbeeld voor sociale bewijskracht, een strategie die het concept van gedeelde ervaringen gebruikt om een gevoel van authenticiteit en betrouwbaarheid te creëren dat consumenten aanspoort om sneller een aankoop te doen.

 

Een sterke aanwezigheid op sociale media stimuleert vaak de betrokkenheid via e-mail. Prospects en klanten openen zo eerder mails met interessante aanbiedingen en productsuggesties. Sociale media, en dan vooral de platforms met een sterk visuele insteek zoals Instagram en Pinterest, fungeren ook als een creatieve etalage. Ze helpen verkopers om producten in de spotlights te zetten en emoties en verlangens op te roepen die de kans op een aankoop vergroten. Visuele content heeft het vermogen om een emotionele band te creëren tussen de verkoper en koper die verder gaat dan alleen functionaliteit.

 

Voorbeelden van succesvolle verkoopkanalen via social media zijn:

  • Instagram Shopping. Hiermee creëert u als merk of verkoper een digitale etalage. Gebruikers kunnen direct vanuit de app producten kopen.
  • TikTok Trends toont ‘virale’ trends die vaak leiden tot een plotselinge stijging in de verkoop van specifieke artikelen. Denk bijvoorbeeld aan kleding of gadgets die een prominente rol spelen in populaire video’s op TikTok.
  • Facebook Marketplace stelt gebruikers in staat om makkelijker lokaal producten te kopen en te verkopen. Marketplace doet het vooral goed bij de handel in tweedehandsgoederen en unieke items.

Generatieverschillen

De invloed van sociale media op het koopgedrag van consumenten verschilt wel per generatie. Waar we zien dat Generatie Z en millennials regelmatig overgaan tot een aankoop na het zien van een advertentie op hun tijdlijn, doen oudere generaties dit niet zo snel. 88% van de Stille Generatie en 76% van de babyboomers hebben bijvoorbeeld nog nooit via sociale media gekocht. Volgens het Dutch Consumer Trends Report van Retail Radar heeft de meerderheid van de Nederlanders nog nooit wat op social media (51%) of van een influencer (66%) gekocht.

 

Hoewel directe marketing via sociale media zeker voordelen heeft, spreken influencers en sociale advertenties momenteel voornamelijk jongere kopers aan. Het creatief inzetten van influencers en de juiste woordelijke en visuele content kan echter de generatiekloof overbruggen. Voor oudere demografische groepen is maatwerk essentieel, evenals een aangepaste influencer-aanpak die hun voorkeuren weerspiegelt. Denk bijvoorbeeld aan een goed afgestemde combinatie van e-mail en in-store-evenementen.

 

Sociale media gericht inzetten met moderne ERP

Een modern ERP-systeem is een belangrijk hulpmiddel om maximaal rendement uit marketing en verkoop op sociale media te halen. Door ERP- en POS systemen te integreren met sociale media, kunt u customer journeys en klantervaringen unificeren en personaliseren binnen alle kanalen en touchpoints. Zo creëert u een echte omnichannelervaring. Een modern en geavanceerde ERP helpt klantdata, verkoopinformatie en voorraadinformatie zo in te zetten dat (potentiële) klanten op sociale media met de juiste producten, aanbiedingen, advertenties en content bereikt kunnen worden. 

 

Hoe helpt TCOG?

TCOG biedt oplossingen, zoals LS Central van LS Retail en Microsoft Dynamics 365 Business Central, die alle aspecten van de bedrijfsvoering centraliseren en optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan essentiële processen als voorraadbeheer en omnichannelintegratie. Door AI-gebaseerde analyse en voorspellingsmodellen kunnen retailers hun voorraad en marketingstrategieën aanpassen om beter in te spelen op de behoeften van verschillende generaties, wat leidt tot een efficiëntere bedrijfsvoering en hogere klanttevredenheid.

 

Moderne POS-systemen en omnichannelintegratie zorgen voor naadloze en gepersonaliseerde winkelervaringen die het beste van digitaal en fysiek combineren. Zo haalt u meer uit de verkoopmogelijkheden via sociale media en combineert u die feilloos met uw fysieke verkoopkanalen. Tegelijkertijd verlagen duurzame praktijken de operationele kosten en verbeteren ze de merkwaardering.

 

Meer weten?

Wilt u als verkoper meer uit uw sociale media halen? En bent u benieuwd hoe een goede ERP-oplossing hierbij kan helpen? Neem dan gerust contact met ons of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.