D2C, het nieuwe businessmodel voor B2B
Het businesslandschap verandert in een rap tempo: dat blijkt uit veranderende traditionele businessmodellen. De mogelijkheden voor B2B-bedrijven waren eerst beperkt tot het richten op één bepaalde doelgroep, maar tegenwoordig is er veel meer mogelijk binnen het huidige digitale landschap. D2C is zo’n businessmodel in opkomst.
Het businessmodel D2C, Direct-to-consumer, heeft als doelstelling voor producenten om dichterbij de eindklant te komen. Door gebruik te maken van de D2C-strategie, worden tussenhandelaren overgeslagen in de keten, met als gevolg meer marge voor de fabrikant. Veel belangrijker nog, er kan direct gecommuniceerd worden met de eindklant, wat ten goede komt van het merk.
Het gevolg? Uw bedrijf is nu in staat om inzichten te krijgen in de voorkeuren van de klant én bovendien kan je bedrijf zelf sturing geven in de branding over het product.
De opkomst van Direct-to-Consumer
Bovengenoemde voordelen hebben veel B2B-bedrijven al overtuigd om een overstap van B2B naar D2C te overwegen.
Volgens ons Rapport Veranderende Businessmodellen (pagina 15-19) in het Digitale Transformatie Rapport 18-19, geeft 61% van de ondervraagden aan dat ze verwachten dat bedrijven binnen hun keten overstappen van B2B naar Direct-naar-Consument. Dit rapport heeft 559 individuen van B2B-bedrijven ondervraagd over de digitale transformatie.
In Nederland is het percentage bedrijven dat nu al gelijk van start gaat met D2C-verkoop 55%. Nog eens 71% producenten zal dit jaar direct aan consumenten verkopen, wat het tot een totaal percentage aan 40% maakt. Voor een overzicht hiervan, bekijk dan deze infographic.
Misschien overweegt u ook om over te stappen, maar vraagt u zich af hoe het nieuwe businessmodel D2C dan eigenlijk bij kan dragen aan het genereren van meer e-commerce verkoop. Door middel van het langslopen van de volgende vragen, hopen we u inzichten te geven in het starten van D2C-verkoop als B2B-bedrijf:
1. Wat heeft ertoe geleid dat D2C zo populair is onder B2B-bedrijven?
2. Wat zijn precies de voordelen van D2C voor mijn B2B-business?
3. Zorgt deze nieuwe ontwikkeling voor conflicten met andere partijen in de keten?
4. Heeft D2C succes bij alle sectoren?
5. Hoe pas ik succesvolle D2C-sales toe?