Cashflow management als post-corona strategie
We kunnen er niet omheen: de coronacrisis laat nu al een grote stempel op onze economie achter. Bedrijven en ondernemers ondervinden hierdoor steeds meer moeilijkheden. Hoe kan CFM (Cashflow Management) u hierbij helpen? Welke rol kan CFM spelen in uw post-corona strategie? Mark Monsma, Senior Consultant bij TCOG, deelt in dit blogbericht zijn opinie en expertise.
Het belang van een goed CFM
“CFM wordt in de huidige, woelige tijden steeds belangrijker. Het is dan ook een middel om zekerheid te scheppen in tijden die gekenmerkt worden door onzekerheid. Waar in normale omstandigheden bij iemands verkopen steeds mooie dalen en pieken te bespeuren zijn, verschijnt er nu één groot dal. Hier moet u als bedrijf opnieuw vat op krijgen. CFM kan u hierbij helpen, omdat het een beeld schept over de in- en uitstromen van cash. Het brengt in kaart wanneer uw leveranciers betaald moeten worden, wanneer uw klanten u betalen en hoeveel er dan nog over is om uw medewerkers, huur en leningen te betalen. Wanneer een onderneming dit onder de knie krijgt, kan CFM ook helpen om naar de toekomst te kijken: het voorspelt op basis van historische data wanneer geldstromen in de toekomst zullen plaatsvinden. Zo kan CFM ook bijdragen aan het opbouwen van een post-corona strategie.”
De drie onderdelen van een goed CFM
“Eerst moet u ervoor zorgen dat alle betaaldata van de leveranciers en klanten juist in het systeem zitten. Daarbij is het belangrijk dat die data zo concreet en precies mogelijk ingegeven wordt. Zo zal er een stevige basis ontstaan voor een goed CFM. Daarnaast is het ook belangrijk om CFM in de dagdagelijkse activiteiten mee op te nemen. Wanneer u zich hier slechts sporadisch mee bezighoudt, zal u het doel van CFM missen. Ten slotte moet u ook in uw bedrijf bekendmaken waarom het managen van de cashstromen zo belangrijk is voor iedereen. CFM is namelijk niet alleen voor de financiële afdeling van belang, maar voor alle afdelingen: alle medewerkers komen wel eens met de nodige data in contact.”
De digitale oplossing van TCOG
“Zoals ik het zie, is nu het juiste moment om met CFM aan de slag te gaan. De standaardtool van Microsoft Dynamics 365 Business Central omvat hiervoor een hulpmiddel, waar u alle betalingsdata van klanten, leveranciers en andere partijen makkelijk kan ingeven. Deze intelligente tool brengt alle informatie samen op één plaats en creëert zo inzicht in uw historische gegevens. Daarnaast helpt het ook om een nauwkeurige forecast op te stellen. Zo bent u als ondernemer in staat om een gepaste strategie op te bouwen die uw bedrijf weer volledig zal doen openbloeien in het post-corona klimaat.”