BESTEED AANDACHT AAN LEVERANCIERSONTWIKKELING


Een gezonde relatie met leveranciers is één van de belangrijkste elementen voor een goede bedrijfsvoering, aldus communicatiestrateeg en journalist Paul Breil Hansen in een recent verschenen artikel. Sterker nog, volgens Hansen kan Inkoop gerust worden omgedoopt tot afdeling Leveranciersontwikkeling. De positie binnen de waardeketen is vandaag de dag bepalend voor het succes van het bedrijf.

Het belang van het werken aan een gezonde leveranciersrelatie vindt deel zijn oorsprong in een artikel uit ’83 van de legendarische Peter Kraljic, directeur van McKinsey en de bedenker van het Portfolio Purchasing Model. Inkoop wordt sindsdien erkend als belangrijke functie binnen de waardeketen.

UW PLEK IN HET ECOSYSTEEMLeveranciersontwikkeling

De onderschrijving van het belang van het versterken van de samenwerking met leveranciers is ook één van de belangrijkste resultaten van het recente onderzoek (2015) genaamd ‘Supply chain management in B2B-bedrijven’. Mads Thimmer, CEO van Innovation Lab, gaat in diezelfde studie dieper in op hoe digitalisering ervoor zorgt dat het van belang is u bewust te zijn van uw positie binnen het ecosysteem. Mads Thimmer: “U beweegt synchroon met degene voor en achter u in de waardeketen. Het kan fijn zijn om ergens goed in te zijn, maar wanneer de behoeften plotseling veranderen, kan dat ook een risico zijn.”

In deze ‘snelle’ tijd moet u zich flexibel aan kunnen passen aan de veranderende behoeften. Om dat te kunnen doen, moet u echter op goede voet staan met andere bedrijven in de waardeketen. U bent dan in staat om nieuwe ideeën over te brengen en uw fashionbedrijf te laten profiteren van de veranderingen.

COMMUNICATIE MET LEVERANCIERS

In een snel veranderende werkomgeving kan het onderhouden van een goede leveranciersrelatie een lastige opgave zijn. Bedrijven besteden veel kostbare tijd aan het heen en weer mailen met leveranciers over bepaalde producten of leveringen. Bij Delogue is men zich hiervan bewust. Eén van de meest gewaardeerde functies vanDelogue, online PDM-oplossing en leveranciersportaal in één, is de mogelijkheid om eenvoudig te communiceren met leveranciers en hen daarbij op de hoogte te houden van de kenmerken van en wijzigingen aan bepaalde artikelen. Alle communicatie wordt gelogd en kan eenvoudig worden teruggevonden.

VERZAMELDE INFORMATIE

Een vraag die Kraljic vaak stelt aan CEO’s is ‘Bent u zich bewust van de mogelijkheden en risico’s van uw waardeketen en de wijze waarop u hiermee om wilt gaan?’.

Veel CEO’s hebben moeite met het beantwoorden van deze vraag. Een succesvol bedrijf leiden, betekent namelijk dealen met veel verschillende partijen en processen en dan kan het lastig zijn om alle details te blijven overzien. Volgens Delogue kan het samenbrengen van de verschillende afdelingen en processen op één centrale plek, zorgen voor efficiënte productontwikkeling. Met Delogue kunnen bedrijven alle onderdelen van de waardeketen blijven overzien, wat zowel leveranciers als afnemers ten goede komt.

Kraljic: “Het is niet eenvoudig om een goede leveranciersrelatie op te bouwen. Het is van belang een win-win situatie te creëren, met name wanneer het gaat om innovatie. Leveranciers zijn een goede bron voor innovatie, maar u komt nergens zonder vertrouwen.”

TIPS OM EEN GOEDE RELATIE OP TE BOUWEN MET UW LEVERANCIERS:

  • Deel kennis en maak van de waardeketen één transparant proces.
  • Vraag regelmatig om een update bij uw leveranciers en los kleine problemen op voordat deze groter worden.
  • Communicatie is van groot belang! Zorg voor het juiste fundament voor gezonde en eenvoudige communicatie.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten