5 tips voor het automatiseren van uw magazijn

 

Handmatig scannen, de orders controleren op een papieren pickbon en zendingen klaarmaken op de paktafel. Dat is het traditionele beeld in een magazijn of distributiecentrum. Om sneller en nauwkeuriger te werken kiezen veel bedrijven ervoor om dit proces zoveel mogelijk te automatiseren. Welke voorbereidingen zijn er nodig om die stap te maken? Hieronder vindt u vijf tips voor een goede start!

 

Werkt u nog altijd met papieren picklijsten? Neemt het orderpicken veel tijd in beslag omdat u naast bulkvoorraden ook steeds vaker te maken heeft met single-piece-orders? Wilt u de doorlooptijd verkorten? In een geautomatiseerd magazijn verliezen orderpickers geen tijd meer met het zoeken naar picklocaties. De productiviteit van het orderpickproces gaat met sprongen omhoog en misgrijpen is nagenoeg onmogelijk. Dit kan resulteren in een hogere capaciteit, kleinere foutmarges en kortere doorlooptijden. En ook de retourstroom is beter te verwerken.

 

Een succesvol automatiseringsproject

Om succesvol een automatiseringsproject voor uw magazijn op te zetten is het belangrijk om de juiste voorbereidingen te treffen. Daar heeft u tijdens de projectrealisatie veel profijt van.

 

  1. Zorg dat uw magazijn aan alle voorwaarden voldoet: is de ruimte bijvoorbeeld logisch en efficiënt ingericht? Zijn alle locaties en artikelen voorzien van barcode-labels?
  2. Wees verzekerd van een betrouwbare Wifi-dekking. Laat eventueel een site survey uitvoeren om uw magazijn te testen op stabiliteit, haalbaar volume en snelheid.
  3. Vraag advies voor de juiste hardware en software. Zorg dat er een koppeling wordt gemaakt met het ERP-systeem.
  4. Inventariseer welke goederen er al aanwezig zijn. Zo weet u zeker dat alle voorraden up-to-date zijn voordat de eerste orders worden uitgestuurd.
  5. Controleer tijdens een testfase of de implementatie goed is verlopen voordat u het nieuwe systeem in gebruik neemt.

En dan: profiteer van de voordelen zoals meer efficiëntie, overzicht en inzicht én minder fouten. Zo blijft er meer ruimte over voor de creatieve aspecten van uw onderneming.

 

Meer weten over het optimaliseren van uw magazijnprocessen? Voor vragen staat ons sales team altijd voor u klaar. Neem contact met ons op via [email protected] of +31 (0)30 687 47 39.

Meer blogs

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.