5 TECHNOLOGIETRENDS VOOR HOTELS

Aan het begin van het nieuwe decennium onthulde de Consumer Electronics Show in Las Vegas enkele belangrijke technologietrends voor het komende jaar. Het is dan ook geen verrassing dat spraaktechnologieën de hotelsector domineerden, van stembestelling op de kamer en taaltolkdienst Volara tot de stemgestuurde digitale douche van Kohler.

Deze innovaties zijn op zich al indrukwekkend, maar weerspiegelen een meer substantiële verandering in de hospitality branche. Omdat consumenten in toenemende mate dezelfde mobiliteit en connectiviteit verwachten als in de meeste andere aspecten van hun leven, maken de hoteluitbaters zich op om steeds meer tegemoet te komen aan de wensen van hun gasten.

Hier vindt u enkele technologietrends die verandering teweeg zullen brengen en waar u als hospitality bedrijf rekening mee zal moeten houden:

1. Unified Property Management Systemen

Hoewel het verleidelijk kan zijn om te denken dat het genoeg is om uw gastenkamers uit te rusten met de nieuwste gadgets, begint het creëren van een leuke gastervaring met de nodige basisprincipes. Het heeft geen zin om te focussen op spraakherkenningstechnologie als u uw terugkerende klanten niet kunt onderscheiden van uw nieuwe klanten. De integratie van technologie in de hotelervaring moet bij het begin beginnen en daarom wenden meer en meer hoteluitbaters zich tot uniforme systemen om hun hele project naadloos te laten verlopen.

Een volledig uniform platform dat het Property Management System (PMS) verenigt met alle processen en functionaliteiten die u nodig heeft om uw hotel, restaurant, activiteiten en spa te runnen, kan u het volledige overzicht geven dat u nodig heeft van uw activiteiten en klanten. Er zijn geen add-ons of aparte ‘best-of-breed’ systemen nodig. Eén enkel platform breekt datasilo’s af en helpt u om nieuwe gasten aan te trekken, bestaande gasten te betrekken en gasten uit het verleden te behouden door al uw inzichten over hen te combineren. Op deze manier kunt u ze gebruiken om boeiende informatie en aanbiedingen te creëren of hen mogelijk zelfs te verrassen.

2. Integratie met boekingssystemen

Tot voor kort waren veel hotels beperkt door de tijd en moeite die het kost om handmatig te linken naar meerdere reserveringswebsites en deze te beheren. Nieuwe ontwikkelingen maken het mogelijk om het bereik te verbreden door het PMS automatisch te koppelen met de meest populaire derde partij boekingssystemen. De beste voorbeelden zijn geoptimaliseerd voor conversie door het verstrekken van een naadloos boekingsproces vanaf het moment dat een gast uw tarieven en kamertypes op de site van een derde partij bekijkt tot en met het inchecken.

Door gebruik te maken van de sterke, wereldwijde aanwezigheid van de online reisbureaus kunt u erin slagen om nieuwe klanten in uw hotel te ontvangen. Daarna is het aan u om een uitstekende ervaring te bieden zodat reizigers graag terugkomen, en om de extraatjes aan te bieden die hen zullen aanmoedigen om rechtstreeks op uw website te boeken.

3. Internet of Things

Internet of Things (IoT) biedt enorm veel potentieel voor hoteleigenaren, zowel wat betreft de manier waarop ze deze technologie kunnen gebruiken om hun eigendommen effectief te beheren en te onderhouden, als wat betreft het contact met de gasten om de maximale waarde uit hun verblijf te halen.

Zo kunnen we steeds meer verwachten dat dienstverleners in het hotel IoT gebruiken om de betrokkenheid van de gasten te vergroten, zodat ze bijvoorbeeld hun mobiele apparaten kunnen gebruiken om niet alleen hun kamer te selecteren en te betalen, maar ook als toegangssleutel voor voorzieningen zoals zwembaden en kuuroorden. De technologie van IoT kan zelfs realtime aanbiedingen naar de smartphones van de gasten sturen om hun verblijf te verbeteren en daardoor indirect de inkomsten van de hoteleigenaar te verhogen.

4. Zelfbediening en biometrische authenticatie

Deze twee technologieën gaan steeds meer hand in hand omdat hotels steeds meer tegemoet komen aan de verwachtingen van moderne gasten om te krijgen wat ze willen, wanneer ze dat willen. 24/7 service en gemak zijn niet langer leuk om te hebben, ze maken deel uit van onze basisverwachtingen.

Sommige hotels gaan verder dan de self-service check-in/out-terminals en maken gebruik van biometrie om dit proces nog verder te versnellen. Gasten kunnen bijvoorbeeld hun vingerafdrukken of gezichtskenmerken registreren in het PMS en hun identiteit gebruiken om automatisch uit te checken en om toegang te krijgen tot kamers en andere faciliteiten die ze hebben geboekt zonder dat ze sleutels, kaarten of mobiele apps nodig hebben. Deze technologie biedt extra mogelijkheden voor hotels die in staat zijn om de voorkeuren van gasten te registreren en te volgen. Wanneer gasten terugkomen, kunnen ze onmiddellijk worden geïdentificeerd en krijgen ze al hun favoriete diensten aangeboden.

5. Slimme gastenkamers

Als het goed wordt uitgevoerd, kan slimme kamertechnologie helpen om de gastervaring te verhogen.

Spraakgestuurde technologieën en persoonlijke assistenten zoals Alexa van Amazon en Cortana van Microsoft vinden steeds vaker hun weg naar de woning van de consument en zijn klaar om ook in hotelkamers op grotere schaal te worden geïntegreerd. Deze virtuele assistenten zijn niet alleen slim en intuïtief, maar zijn ook uitgerust met persoonlijkheden om met de gebruikers te communiceren. Ze maken het aanpassen van de kameromstandigheden, het aanvragen van diensten en het instellen van herinneringen gemakkelijker.

Sommige toonaangevende hotels maken ook gebruik van augmented (AR) en virtual reality (VR) technologie om hun gasten te verwennen en een standaard hotelkamer om te toveren tot iets spectaculairs. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van VR om thema’s tot leven te brengen, het projecteren van omgevingen en personages op muren, het virtueel laten verkennen van het interieur van een kamer voordat gasten deze boeken en het kunnen zien van interactieve kaarten van de omgeving vanuit de kamer voordat ze op pad gaan.

Of u nu gelooft dat dit meer een gimmick is dan een trend op langere termijn, deze veranderingen laten zien dat hotels blijven drukken op gepersonaliseerde service. Meer traditionele hoteluitbaters hebben weinig andere keuze dan de technologische veranderingen te omarmen als ze hun gasten willen blijven imponeren en zich willen voorbereiden op de toekomst.

LS Central for Hotels

De inzet van de juiste softwareoplossing is cruciaal om grip te krijgen op de beleving van uw gasten. Dit kunt u enkel realiseren door te kiezen voor één geïntegreerde oplossing die u in staat stelt alle relevante informatie op één plaats te verzamelen. Beheer uw volledige hospitality business binnen één platform met LS Central for Hotels. Download de leaflet voor meer informatie of contacteer ons voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Bron: LS Retail