Horta

TCOG helpt Horta om de klant centraal te stellen

Om de klant beter te bedienen, heb je als retailer de geschikte tools nodig. Dankzij een nauwe samenwerking met TCOG als softwarepartner, kunnen medewerkers bij Horta zich volledig focussen op het zo belangrijke klantencontact.

Horta is een groep van meer dan vijftig zelfstandige tuin- en diercentra verspreid over geheel België. Elke zaak wordt gerund door gedreven experten die kwaliteit en service hoog in het vaandel dragen. De Horta centrale, het dienstverlenend hoofdkwartier dat deze ondernemingen overkoepelt, wil de Horta winkels op alle mogelijke vlakken ontzorgen, zodat winkeleigenaars en hun medewerkers zich kunnen focussen op het verzorgen van hun klanten.

 

Geen keurslijf

“Horta is van bij zijn oprichting een club geweest van mensen met een hart voor de business, die met plezier en veel goesting hun klanten oplossingen aanreiken,” vertelt business process manager Rudi De Bondt, die samen met andere zaakvoerders mee aan de wieg stond van het Horta concept. Maar om de klant op z’n wenken te kunnen bedienen heb je kwalitatieve tools nodig, en daar wrong het schoentje. Het tien jaar oude ERP-systeem werd niet verder ontwikkeld door de softwareleverancier en Horta moest op zoek naar een nieuwe partner, en dan nog één die z’n relevantie had bewezen in de moderne retail én die affiniteit heeft met de verwachtingen van zelfstandige ondernemers. “Want een organisatie van zelfstandigen, met diverse groottes van winkels en uiteenlopende werkorganisaties, laat zich niet dwingen in een keurslijf van te strakke processen die niet voor iedere zaak haalbaar zijn.”

 

Intuïtief en intelligent

Na een uitgebreid selectietraject viel de keuze op TCOG (The Concept Group). “Zij gingen volledig mee in het verhaal dat ze niet enkel ons nieuw ERP-systeem zouden inrichten volgens een intelligent samenspel van beste praktijken en Horta noden, maar ook de verantwoordelijkheid zouden nemen als integratiepartner met andere softwareleveranciers voor gelieerde projecten zoals masterdatamanagement, webverkoop, business intelligence, EDI en medewerkersbeheer.”

Horta heeft ervoor gekozen zijn systemen onder te brengen in Azure, het cloud-platform van Microsoft. TCOG bouwde voor de retailer een oplossing op basis van Microsoft Dynamics NAV (nu Dynamics 365 Business Central) met de gespecialiseerde add-on LS Nav (nu LS Central) van LS Retail. Dat is een zeer kwalitatieve symbiose die op een intuïtieve en intelligente wijze alle behoeften van de moderne B2C en B2B retail afdekt. Bovendien kan elke winkel volgens z’n eigen noden gebruik maken van de beheerstool.

“Bij de Horta winkels worden professionelen en particulieren via dezelfde kassa bediend. Daarbij moeten voorwaarden en specifieke documenten telkens weer vlot op maat van de klant worden afgeleverd, terwijl kassamedewerkers zich enkel hoeven te focussen op het zo belangrijke klantencontact. ook een doorgedreven promotie- en evenementenbeheer met gekoppelde voorwaarden is iets waar LS Nav sterk in is terwijl veel andere systemen erop vastlopen.”

 

Stevige fundering

Over de samenwerking is Rudi De Bondt zeer te spreken: “TCOG is een partner op maat van een KMO als de onze. Management en medewerkers leven en denken retail. Waar anderen vaak focussen op problemen, denkt TCOG in uitdagingen en oplossingen. Dit geeft een drive aan het project. De specialisten in het TCOG-team zijn dan ook stuk voor stuk zeer gedreven om de ondersteunde tools te modelleren zodat ze uitvoeren wat er wordt verwacht.”

De eerste winkel is met het systeem live gegaan begin februari. “Na een stabilisatiefase waarin we de centrale data en processen verder optimaliseren, zullen ook de andere Horta-winkeliers op het nieuwe platform aansluiten. We zijn nu verzekerd van een stevige fundering, waarop we samen met TCOG verder kunnen bouwen om onze partner-klanten met klantgerichte tools in hun dromen en verwachtingen te ondersteunen en zo Horta ‘top of mind’ te maken in de tuin- en dierbeleving. Onze Horta-winkeliers en alle medewerkers kunnen dan ook de toekomst positief en vol vertrouwen tegemoet zien.”

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.