Waarom etailers fysieke winkels openen

 

Volgens McKinsey & Company zal in de toekomst maar liefst 80 procent van alle retailverkopen plaatsvinden in fysieke winkels.

 

Pure online spelers -retailers die alleen over een webshop beschikken- wagen zich steeds vaker aan ‘offline’ retail. De echte impuls voor deze trend deed zich november vorig jaar voor, toen Amazon zijn eerste fysieke winkel opende. Amazon’s boekhandel in Seattle (VS) lijkt op een eenvoudige winkel, maar het is veel meer dan dat: het is een belangrijke eerste stap in omni channel voor ’s werelds grootste online retailer.

 

De nieuwe trend betekent uiteraard niet de ondergang van online retail. Integendeel, de synergie tussen online en offline retail wordt in de nabije toekomst de sleutel tot succes in retail. “The Future is all channel.” Deskundigen zijn het erover eens: online retailers die fysieke verkooppunten openen, zullen uiteindelijk succesvoller zijn dan hun pure-play concurrenten.

 

7 redenen voor het openen van fysieke winkels

LS Retail haalt een zevental redenen aan waarom het voor online retailers verstandig is om fysieke verkooppunten te openen.

 

1. Wanneer consumenten producten in het echt zien, zijn zij eerder geneigd deze te kopen

 

Volgens TimeTrade’s State of Retail 2015 geeft 85 procent van de consumenten de voorkeur aan winkelen in fysieke winkels, omdat zij de producten willen kunnen zien, aanraken en testen voordat zij deze aanschaffen. Het met eigen handen aanraken van het product kan twijfels wegnemen en de consument in kwestie ervan overtuigen dat dat het juiste product is.

 

2. Consumenten die artikelen ophalen of ruilen in de winkel kopen extra artikelen

 

Click & Collect -online kopen en in de winkel afhalen- wordt steeds populairder onder zowel consumenten als retailers. Mensen met complexe werktijden vinden het prettig om hun bestelling, op het moment dat dat hen uitkomt, op te kunnen halen in de winkel. Retailers vinden het prettig omdat het bijdraagt aan hun omzet: volgens UPS’ onderzoek Pulse of the online shopper (2015) koopt 45% van de consumenten die gebruikmaakt van Click & Collect extra artikelen bij het ophalen van de bestelling in de winkel.

Retourneren in de winkel is eveneens populair bij zowel consumenten als retailers. Het onderzoek door UPS toont aan dat 3 op de 5 consumenten een artikel liever terugbrengt naar de winkel, dan het per post of een koerier terugstuurt. 70 procent van de consumenten die een artikel terugbrengt in de winkel, koopt uiteindelijk een ander artikel – een win-win situatie voor retailers dus.

 

3. Persoonlijke service verhoogt de omzet

 

Het is niet eenvoudig om klanten online een gepersonaliseerde customer experience te bieden. TimeTrade’s State of Retail 2015 toont aan dat één derde van de consumenten graag productadvies krijgt van verkoopmedewerkers in de winkel. Maar liefst 90 procent van de shoppers zullen het artikel hoogstwaarschijnlijk kopen nadat zij zijn geholpen door bekwaam winkelpersoneel. Ondanks de populariteit van online shoppen lijkt de menselijke touch nog steeds goed voor de omzet.

 

4. Het creëren van een merkbeleving

 

Er is veel concurrentie in de retail en er tussenuit springen is lastig, met name online. Door ook fysiek aanwezig te zijn, krijgen online retailers de kans om een meeslepende merkbeleving te creëren. Vooruitstrevende retailers openen fysieke winkels niet primair om producten te verkopen; hun showrooms en concept stores zijn met name locaties waar consumenten kunnen worden ondergedompeld in hun merkcultuur. Deze retailers zijn zich ervan bewust dat de sfeer in de winkel een belangrijke onderscheidende factor is voor merken. Het is voor online retailers een interessante manier om een blijvend goede indruk te maken en te zorgen voor terugkerende klanten.

 

5. Tijd en geld besparen met betere logistiek

 

Slimme online retailers gebruiken hun fysieke winkels als onderdeel van hun distributieketen, om de kosten voor voorraadbeheer te minimaliseren en de leversnelheid te verhogen. Logistieke kosten zijn de achilleshiel van e-commerce. Door fysieke winkels als magazijnlocaties en fulfilment centers te gebruiken, kunnen online retailers de distributie verbeteren en het producttransport versnellen en efficiënter maken.

 

6. Gratis marktonderzoek naar de voorkeuren en gewoonten van uw klanten

 

In 2015 opende fashion retailer ModCloth na 13 jaar online ervaring zijn eerste fysieke winkel. “We ontdekten kleine dingen; de details waar klanten van houden”, vertelt Matt Kaness, CEO. “Ze hielden van voeringen in jurken en rokken en van zakken.” Alhoewel de gegevens die via e-commerce worden verzameld nuttig kunnen zijn om klanten te begrijpen, kunnen retailers veel meer van hun klanten leren door hen te zien winkelen; te zien interacteren met de ruimte en de producten. “Vanuit het oogpunt van marktonderzoek, betaalt de winkel zichzelf terug”, aldus Sucharita Mulpuru, Senior analyst bij Forrester Research.

 

7. Verkeer naar uw webshop stimuleren

 

Wanneer retailers fysieke winkels openen, neemt het verkeer naar hun webshop drastisch toe, zo blijkt uit L2’s rapport Death of Pureplay Retail. Wanneer het aantal fysieke verkooppunten vermenigvuldigt, dan geldt dat ook voor het aantal mensen dat over het merk praat en het online opzoekt. Volgens L2 gaat deze online buzzgepaard met een verhoogd financieel rendement, waardoor de fysieke winkel zowel met betrekking tot populariteit als winstgevendheid een goede investering is.

De retail evolueert. Volgens Scott Galloway, oprichter en CEO van L2, is single-channel retail voorbestemd te verdwijnen, of het nu gaat om puur e-commerce of puur fysiek. In de nieuwe wereld is flexibiliteit de sleutel tot succes: retailers die hun klanten volgen en niet bang zijn om te innoveren, zullen succesvol zijn. Retailers die vasthouden aan de ‘vertrouwde gang van zaken’ zullen langzaam maar zeker van het toneel verdwijnen.

 

Bron: LS Retail

Meer blogs

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?

Download gratis het eBook en ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem

De consumenten van vandaag hebben meer manieren om te winkelen dan ooit tevoren. Om te slagen in retail, moet u uitzonderlijke service leveren en tegelijkertijd de efficiëntie en de verkoop verhogen. Ontdek wat u zoekt in een modern retail systeem via onze whitepaper, en leer hoe het gebruik van één geconnecteerde oplossing uw fashion retail business ten goede kan komen.