6 manieren om de in-house winkelervaring te verbeteren
Ondanks de toenemende voorkeur voor online winkelen, blijkt uit het rapport ‘De staat van Retail en de Consument 2024’ van de National Retail Federation dat 80% van de aankopen nog steeds in winkels plaatsvindt.
Als winkelier is het essentieel om de snelle en naadloze winkelervaring te bieden waar uw klanten op rekenen om een loyale klantenkring op te bouwen. Maar als u nog steeds veel softwareoplossingen gebruikt voor het beheren van uw bedrijf, heeft u waarschijnlijk onvoldoende inzicht in uw gegevens, waardoor het bijna onmogelijk wordt om aan de eisen van de consument te voldoen en een goede kwaliteit van dienstverlening te blijven verlenen.
Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om over te stappen naar een enkelvoudig, allesomvattend winkelbeheersysteem, waarmee ze alle verschillende onderdelen van hun bedrijf kunnen verenigen in één platform. Als u hebt nagedacht over het introduceren van dit soort technologie in uw winkel, maar niet zeker weet hoe het uw klanten zal beïnvloeden, zijn hier zes voordelen om te overwegen.
6 voordelen om de winkelervaring te verbeteren
1. Vereenvoudiging van het retourproces
Hoe frustrerend is het wanneer u naar een winkel gaat om iets terug te brengen dat u online hebt gekocht, alleen om te horen: “Sorry, we hebben dit artikel niet op deze locatie.” Moderne consumenten verwachten hetzelfde serviceniveau, ongeacht waar ze bij u winkelen; dat betekent ook dat als ze een artikel online kopen, ze ook de mogelijkheid willen hebben om het in de winkel terug te brengen, naar een locatie die het dichtst bij hen in de buurt is. Volgens onderzoek van Happy Returns zegt 67% van de consumenten dat retourneren in persoon hun meest favoriete retouroptie is.
Maar als u nog steeds meerdere systemen gebruikt, is het bieden van deze consistentie over kanalen heen een uitdaging – een uitdaging die waarschijnlijk leidt tot inefficiënties en fouten die klanten eerder frustreren dan verheugen. Een enkel winkelbeheersysteem maakt dit proces veel eenvoudiger door uw fysieke en digitale kanalen te verenigen, zodat u de klantreis zowel online als offline kunt verbinden. Dit vereenvoudigt het retourproces aanzienlijk, waardoor klanten artikelen in de winkel kunnen retourneren – of ze nu online zijn gekocht of bij een van uw andere winkellocaties – waardoor hun tevredenheid met uw service toeneemt en de kans groter is dat ze terugkomen.
2. Pas de winkelervaring aan
Klanten willen er zeker van zijn dat de bedrijven waar ze voor kiezen te winkelen hun unieke behoeften en verwachtingen begrijpen. Maar het gebruik van een lappendeken van systemen geeft u niet het inzicht dat u nodig heeft in uw klantgegevens; u kunt niet achterhalen wat ze kopen in uw fysieke winkels, en op welke locaties, wanneer, of hoe vaak, waardoor het moeilijk is om precies te begrijpen waar ze naar op zoek zijn en hoe u beter kunt inspelen op hun behoeften.
Met uitgebreide winkelbeheersoftware kunt u al uw klant- en verkoopgegevens verzamelen in een enkele database – ongeacht waar uw klanten hun aankoop hebben gedaan – en deze in realtime bekijken, zodat u beter begrijpt welke producten goed verkopen en welke wat extra hulp kunnen gebruiken. Op die manier kunt u strategieën uitdenken die inspelen op de klantbehoeften. Bijvoorbeeld, bij een plotseling piek in de verkoop van gele regenlaarzen, kunt u besluiten om die vooraan in de winkel te plaatsen – of ze te verkopen met een korting van 50% bij aankoop van een ander paar!
3. Bied diverse diensten aan
Steeds meer retailers gaan voorbij aan traditionele winkels om zich te onderscheiden van concurrenten. Merken zoals Golf Galaxy bieden persoonlijke pasafspraken aan om klanten te helpen de juiste golfclubs te vinden, evenals reparatiediensten voor degenen die hun apparatuur gerepareerd moeten hebben, bovenop hun andere verkopen. Andere merken zoals sportkledingwinkel Alo bieden yoga- en meditatielessen op geselecteerde locaties aan. Maar een divers scala aan diensten zoals deze vereist ook de juiste software die u kan helpen bij het bijhouden van afspraken en het leveren van de beste service aan uw klanten.
Wanneer u een enkel winkelbeheersysteem gebruikt in plaats van meerdere, kunt u al uw toegevoegde waarde diensten gemakkelijk beheren op hetzelfde systeem dat u gebruikt voor uw typische winkelactiviteiten – of het nu workshops, lessen, consultaties, pop-up evenementen, en meer zijn. Dus, bijvoorbeeld, u kunt gemakkelijk in het systeem controleren welke klanten uw diensten hebben geboekt en de nodige middelen toewijzen – zoals de juiste stylist of een kamer reserveren voor de houtbewerkingsklas – terwijl u ook fouten vermijdt die de ervaring kunnen verstoren (zoals het overboeken van een tijdslot of het verliezen van een boeking!).
4. Zorg voor een nauwkeurige voorraadtelling
Een van de meest vervelende dingen die een klant kan overkomen, is wanneer ze uw winkel binnenlopen en ontdekken dat het product dat ze zochten niet meer op voorraad is. Oei! Ze kunnen zelfs vragen: weet u wanneer het weer beschikbaar zal zijn? Maar als uw antwoord nee is, kunnen ze ervoor kiezen om uw winkel zonder iets te kopen te verlaten, of helemaal ergens anders te gaan winkelen.
Als u nog steeds handmatige inventaris- en aanvulprocessen gebruikt, is de kans groot dat dit soort situaties vaak voorkomen. U kunt mogelijk veel meer van een product op voorraad hebben dan er wordt verkocht, of juist te weinig voorraad hebben, waardoor het snel uitverkoopt. Maar uitgebreide winkelbeheersoftware zoals LS Central geeft u de mogelijkheid om al uw voorraad in realtime te bekijken en aanvulprocessen te automatiseren. Op deze manier weet u altijd precies hoeveel voorraad u op voorraad heeft, in welke maten, kleuren, stijlen, enzovoort, en hoeveel u moet bijbestellen om aan de vraag te voldoen. Door een nauwkeurig overzicht van uw voorraad te behouden, kunt u ervoor zorgen dat de juiste producten op uw schappen liggen en het risico op verloren verkopen als gevolg van voorraadtekorten minimaliseren.
5. Rust uw medewerkers beter uit op de verkoopvloer
Bent u ooit naar een winkel geweest en heeft u het gevoel gehad dat u eeuwig moest wachten tot iemand u kwam helpen? En tegen de tijd dat u er een vond, konden ze u niet eens de informatie geven die u nodig had? Ondanks dat moderne shoppers steeds zelfstandiger worden, heeft de klantenservice die ze ontvangen nog steeds een grote invloed op hun perceptie van uw merk.
Wanneer u een enkele winkelbeheersoplossing gebruikt, kunt u uw medewerkers eenvoudig uitrusten met mobiele apparaten of tablets om klanten sneller op de verkoopvloer te helpen. Bijvoorbeeld, misschien wil een klant weten of u de hardloopschoenen in maat 39 heeft. Omdat de apparaten allemaal verbinding maken met hetzelfde systeem, kunnen uw medewerkers de beschikbaarheid van producten in realtime bekijken en klanten dienovereenkomstig helpen. Medewerkers kunnen zelfs verzoeken indienen voor items uit het magazijn en deze rechtstreeks aan de klant op de winkelvloer laten bezorgen, of verzoeken indienen voor items uit een andere winkel, zonder te veel tijd in beslag te nemen of het risico te lopen op mogelijke miscommunicatie.
6. Uw winkels gebruiken als onderdeel van uw supply chain
In deze tijd zijn klanten gewend geraakt aan het zelf voltooien van hun aankopen. De meeste retailers hebben al op de een of andere manier al wel mogelijkheden geïntroduceerd om zelf af te kunnen rekenen, maar de vraag naar snelle service verandert voortdurend, met nieuwe innovaties die voortdurend op de markt komen. Door te kiezen voor een enkele winkelbeheersoplossing zoals LS Central kunt u eenvoudig zelfafrekenopties toevoegen aan uw fysieke winkels zonder de noodzaak van complexe integraties. Hierdoor kunt u meer zelfafrekenkassa’s introduceren (of minder) zonder u zorgen te hoeven maken over lange implementatietijden die uw verkoop kunnen vertragen. Bovendien kunt u bijna direct mobiele zelfscansystemen introduceren, zoals ScanPayGo, waarmee klanten hun mobiele telefoons of een door de winkel verstrekt apparaat kunnen gebruiken om items van de schappen te scannen en deze direct via de app te betalen. Hierdoor wordt het voor u eenvoudiger om klanten op hun voorkeursmanier af te laten rekenen, en afhankelijk van uw klantenbestand kunt u een mix van traditionele en zelfafrekenopties aanbieden of volledig vertrouwen op zelfafrekeningstechnologie – wat de juiste keuze is voor uw bedrijf!
Neem gerust contact met ons op om hier verder over te sparren wat passend is voor uw winkel(s).
Download gratis de whitepaper: 8 tips voor het bieden van een superieure e-commerce ervaring
Consumentengedrag ontwikkelt zich extreem snel, en veel retailers kunnen het niet bijbenen. Onlinewinkelen wint al jaren aan populariteit, maar door de exponentiële groei tijdens de coronapandemie zijn veel retailers in moeilijkheden geraakt.